Městské části kritizují trasu Pražského okruhu, Praha začne jednat s jejich starosty
Pražský okruh
Vedení Prahy bude jednat se starosty, kteří nesouhlasí s plánovanou trasou Pražského okruhu na severu města. Schůzka se uskuteční v následujících týdnech. V pondělí to řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stavbu části okruhu od Ruzyně přes Suchdol a Březiněves do Běchovic provází dlouholeté protesty městských částí. V uplynulých měsících se objevil návrh posunout okruh více do Středočeského kraje. S tím ale vedení města nesouhlasí. Pražský okruh má podle dosavadních plánů měřit přes 80 kilometrů, v provozu je asi polovina.
„Nyní máme naplánovánu schůzku se zástupci spolku zabývajícího se okruhem, který zaštiťuje největší část starostů,“ řekl Scheinherr. Schůzka by se měla uskutečnit zhruba za tři týdny. O čem konkrétně na ní bude Scheinherr se starosty diskutovat a s jakým stanoviskem města na jednání přijde, nechtěl říct.
Výstavbu okruhu na severu provázejí dlouhodobě potíže. Proti se staví některé radnice i obyvatelé. Například před zhruba pěti lety podaly k Městskému soudu v Praze radnice Dolních Chaber, Ďáblic, Prahy 20, Lysolají, Nebušic, Satalic, Suchdola a Vinoře žalobu proti zásadám územního rozvoje, které trasu vytyčovaly. K nim se přidaly středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka a mezi žalobci byli také lidé, kteří žijí nebo vlastní nemovitosti v dotčených oblastech.
Podle žaloby chybělo v aktualizaci zásad například posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická. Žalobou nejdříve zamítl Městský soud v Praze. Nejvyšší správní soud (NSS) v květnu 2017 zamítl následnou kasační stížnost.
V uplynulých měsících se objevil návrh posunout trasu víc do Středočeského kraje. V případě, že by se tak stalo, by ale muselo být změněno 41 územních plánů v Praze a středočeských obcích. Nová varianta by také zabrala dvakrát více cenné půdy, trasa by byla delší a posunul by se začátek výstavby. „Fakta, která jsme již prověřili, ukazují, že reálná je pouze varianta v platné územně plánovací dokumentaci,“ uvedl minulý týden Scheinherr.
Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a celá severní část. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.