Praha v kleštích: firma chce za opencard 85 milionů. A podíly ze zisku
Dohadování s vlastníkem práv k systému opencard, firmou eMoneyServices (EMS), nevypadá pro Pražany příznivě. Společnost v úterý přeložila nové řešení. Cestou by prý mohl být vstup soukromých investorů do projektu opencard. Výhodně to ale zní hlavně pro EMS, která by sobě i dalším investorům zajistila dlouhodobé výnosy.
Šlo by o takzvaný projekt PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Praha by za práva k opencard zaplatila 85 milionů korun, místo původních 370 milionů. Do dvou let by projekt zcela ovládla, o zisk by se ale dělila s EMS a investory, pro které je projekt s milionem klientů tučným soustem.
Město se podle operátora, který opencard spravuje, musí s možnou variantou seznámit.
Dnes v noci obě strany údajně dojednaly, že EMS zaručí provoz karet do konce června. Praha ale musí začít platit dluhy. Zástupci EMS ovšem dohodu popírají. Tvrdí, že s nimi Praha nejedná, ač ji firma opakovaně upozorňovala na končící smlouvy a dlužné částky.
Praha má připravenu krizovou variantu, podle níž by do 14 dní od pokynu rady mohla začít místo opencard vydávat papírové průkazky a kupony na městkou hromadnou dopravu.
Čtěte také: Návrat ke kuponům místo opencard. Praha na to potřebuje 14 dní
Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Podle informací ČTK radní za TOP 09 dlouho do noci jednali o zavedení papírových průkazek. Diskutovalo se o tom, zda rada variantu schválí už na dnešním zasedání tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít.
Ve hře byl termín 18. června. Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.
Ještě v nočních hodinách se ale podle radního Jana Vašíčka (TOP 09) sešli zástupci Prahy s EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 milionů korun, které dluží za licence pro 250.000 karet. EMS si může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 100 až 130 milionů korun.
Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na „nové řešení“. Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví.
Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu.
V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.