Revoluční návrh: studenti by měli mít ke zkouškám k dispozici Google
Studenti a internet
Britští profesoři došli k názoru, že by se neminulo účinkem, kdyby měli studenti ke zkouškám a jiným formám testů k dispozici Google či jiné webové vyhledávače. Účelem by podle nich bylo zefektivnění zkoušení, ve kterém by hrálo největší roli analytické myšlení.
Britský profesor a člen odboru pro posuzování zkoušek Oxford a Cambridge Mark Dawe si stojí za tím, že je jen otázkou času, než se systém zkoušení změní tímto směrem. „Většina žáků se už teď učí podle vyhledávačů, tudíž by měli učitelé zkoušet radši to, jak žáci dovedou interpretovat odpovědi než to, kde je získali.“ Dále řekl, že v současné době studenti ve věku patnácti let zaostávají například za těmi čínskými. „Máme zde krizi norem a ve věku patnácti let zaostáváme za Číňany o tři roky.“ Tímto vyvolal polemiku s tím, že je nevyhnutelné, aby se v budoucnu začly vyhledávače jako Google využívat při školních testech všeho druhu.
S tím souhlasí i profesor vzdělávání na Huddersfield University Roy Fisher, a zároveň tvrdí, že testování analytických dovedností studentů by mělo být mnohem důležitější než to, co si pamatují z hodin a následných opakování. „Jedním z argumentů ve prospěch pomoci vyhledávačů při zkouškách, je, že odráží způsob, jakým se lidé učí v 21. století. Dalším důvodem je, že zkouška by měla otestovat především ‚porozumění‘ na rozdíl od čistého vybavování probrané látky,“ řekl Fisher.
Čtěte také: Povinná maturita z matematiky? 'Kladivo na děcka'
Revoluční myšlenka má ale i své odpůrce. Předseda Kampaně pro reálné vzdělávání Chris McGovern, označil návrh, že by studenti měli odkazovat na Google popřípadě jiné vyhledávače, za „ohlupování“ v době vzdělávací krize. „Studenty musíme zkoušet především z toho, co nosí ve svých hlavách“, řekl pro Radio BBC.
Následná Fisherova reakce ale naznačovala, že to, co by měli studenti znát bez pomoci jiných externích pamětí tvoří v podstatě analytické schopnosti. „Absorbovat a udržet si detaily je důležité, ale zásadně méně hodnotné než schopnost analyzovat otázku. Informace bychom měli používat inteligentně a kriticky, tudíž je zbytečné si tolik věcí pamatovat“, dodal.