Tehdy: 1985 (Subaru XT). Teď: 2015 (Reunalt Espace)

Tehdy: 1985 (Subaru XT). Teď: 2015 (Reunalt Espace)
Období digitálního šílenství zažila i konzervativní Toyota se svým modelem Soarer. Foto: Foto: automobilky
2
EchoAuto01
  • Jan Blažek
Sdílet:

Tehdy: 1985 – Subaru XT

Kontrola provozních údajů vozidla pomocí mechanicky nebo elektromechanicky poháněných ukazatelů všeho možného ‑ od rychlosti přes otáčkoměr až po úspornost jízdy ‑ patří k automobilům v podstatě od jejich počátků. Už dlouhá léta se – i v souvislosti s dobovými
módními trendy ‑ inženýři zabývají myšlenkami na zefektivnění zobrazování nezbytných údajů a především podstatné rozšíření jejich množství. Jakkoliv lze tyto prvotní snahy z šedesátých až osmdesátých let minulého století hodnotit z dnešního pohledu spíš úsměvně a samoúčelně, prehistorické „digi“ své kouzlo opravdu mají.

Jen málo z nich dnes však v dochovaných vozech stoprocentně splňuje svoji původní funkci. Semidigitální přístrojovku nabídl v polovině sedmdesátých let třeba Citroën CX, pravé žně se světélkujícími krystaly ale zažívali především zákazníci ve Spojených státech a Japonsku, kde vzniklo množství fantastických kreací, nad nimiž dnes kroutíme hlavami. V Evropě se s výjimkou zmiňovaného Citroënu digitální zobrazování omezeně uchytilo nejen u vozů vyšších tříd, jako byl Opel Senator nebo Aston Martin Lagonda, ale také v konfekci (Opel Kadett, VW Golf, Fiat Tipo) či u zajímavých prototypů, jako byla Lancia Orca z roku 1982.

Teď: 2015 – Renault Espace

Po období relativního „digitálního klidu“ v devadesátých letech a v první dekádě nového milénia začaly automobilky houfně přicházet s novodobou podobou digitálního zobrazování důležitých údajů. Oč ordinérněji a nenápadněji tyto soudobé displeje vypadají, o to
sofistikovanější je jejich technický základ a především spektrum poskytovaných informací. Zatímco před třiceti lety bylo z různých důvodů důležité vědět, jaké že napětí panuje v elektrické výzbroji vozu, dnes už většina uživatelů stěží pobere podstatu otáčkoměru a o teploměr chladicí kapaliny náhodou zavadí v hloubi menu při párování s chytrým telefonem. Nepopiratelnou výhodou dnešních digitálních přístrojovek je velké množství způsobů zobrazení jednoho konkrétního údaje.

Podobně jako před lety se dnes vyskytují jak u vyloženě drahých, tak i u lidovějších vozidel, kde se často objevují v kombinaci s klasickými „ručičkami“ ‑ jako například u Renaultu Mégane. Existují rozdíly v uspořádání přístrojových kapliček. Zatímco třeba u vozů Volvo se setkáváme s displeji pro zobrazení jednotlivých konkrétních údajů, jednolitá LCD plocha v modelech Audi nebo Jaguar umožňuje údaje po displeji různě přesouvat, nechat mizet, případně měnit jejich velikost.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Rusové opět zaútočili na Oděskou oblast

RUSKÝ ÚTOK NA ODĚSKOU OBLAST

Ruské střely, které dnes zasáhly Oděskou oblast na jihu Ukrajiny, poškodily přístavní infrastrukturu. Při útoku byl jeden člověk zraněn, uvedl dnes na svém ...

19:57

Týdeník Echo

Koupit