Novodobý div světa: stál víc, než měl. A o sto let se zpozdil

20 let Eurotunelu

Novodobý div světa: stál víc, než měl. A o sto let se zpozdil
Jeden z vlaků při výjezdu z Eurotunnelu Foto: eurotunnelgroup.com
1
Svět
Sdílet:

Je tomu už dvě dekády. Anglická královna Alžběta II. a její tehdejší francouzský protějšek Francois Mitterrand otevřeli slavnostně 6. května 1994 Eurotunel, Channel Tunnel nebo Le tunnel sous la Manche. Z francouzského Calais se do Folkestone v Kentu přemístili po 50km dlouhé železniční trati pod Lamanšským průlivem.

První nápady na propojení Anglie a Francie tunelem pod Lamanšským průlivem se datují až do roku 1802. Zastánce měla tato myšlenka v Napoleonovi, Angličanům se ale příliš nelíbila představa, že by je Francouzi napadli z „obří díry“.

Během následující doby vznikaly nejrůznější schémata na uskutečnění smělého plánu. V 80. letech 19. století začali Britové s hloubením tunelu v Kentu. Vyhloubili 800 metrů tunelu, čehož prý opět kvůli nedůvěře ve Francouze brzy nechali.

Ledový tunel i přesun vojsk

BBC upozorňuje na asi nejbizarnější britský plán na propojení odvěkých rivalů – ledový tunel. V případě vkročení nepřátelských vojsk by se vypnuly chladící jednotky a tunel by jednoduše roztál. Také se spekulovalo o jeho možném vlivu na první potažmo druhou světovou válku, kdy by tunel umožnil snazší přesun britských vojsk na kontinent a oba konflikty by tak teoreticky zkrátil.

Eurotunel stál 4 miliardy liber a byl konečně otevřen 6. května v roce 1994. Do černých čísel se při tom dostal až v roce 2012. Pasažéři se z Anglie do Francie a naopak dostanou osobními vlaky Eurostar nebo ve svých vozech na plošinách nákladních vlaků. Stál více než měl, a také se oproti původním plánům o rok (a oproti těm nejpůvodnějším o sto let) zpozdil. Ani po jeho konečném otevření se ale problémů tento stavební gigant nezbavil.

Hořící náklaďáky a 11 mrtvých dělníků

V průběhu let došlo uvnitř tunelu k několika požárům. Tyto nehody neměly většinou nic společného s vybavením Eurotunelu a nebyl při nich nikdo zraněn. Samovznícení automobilů bylo údajně vždy kvůli závadám na vozech, které byly naloženy na vlacích.

K tomu nejvážnějšímu došlo v roce 2008, kdy požár nákladního automobilu poškodil tunel natolik, že byla nutná jeho několikaměsíční oprava. K žádným obětem na životech nedošlo ani při několika selhání vlaků, kdy museli být lidé kvůli elektrické závadě dokonce evakuováni z vnitřku tunelu.

Oficiálně však v tunelu zemřelo 11 dělníků během jeho stavby a od jeho otevření několik ilegálních imigrantů. Eurotunel se stal cílem mnohých hledačů azylu ve Velké Británii, kteří zde často nalezli i smrt většinou z důvodu pádu nebo sražení vlakem.

3 tunely, 40 metrů, 7 divů světa

Tunely jsou pod Lamanšským průlivem celkem tři. Mezi dvěma tunely určenými pro veřejnou dopravu se nachází servisní tunel, který může sloužit i pro možnou evakuaci pasažérů. Žádná z částí tunelů také neprochází vodou, ty jsou vždy minimálně 40 metrů pod mořským dnem.

V 90. letech neměli stavební dělníci tak přesné vyměřovací stroje jako dnes. Když došlo k tomu, že jeden z pracovníků probořil stěnu pneumatickým kladivem, zjistili, že britská a francouzská strana byly v tu chvíli od sebe pouhých několik milimetrů. BBC dále připomíná, že v Eurotunelu, který je od roku 1994 na seznamu sedmi moderních divů světa (podle Americké společnosti stavebních inženýrů), cestuje 85 % občanů Velké Británie.

Jízda vlakem z Calais do Folkestone trvá 35 minut, což je o dvě a půl hodiny méně než trajektem z Dunkerque do Doveru. Výhodnější je i cenově, za jeden zpáteční lístek pro jednu osobu nebo vůz zaplatíte 25 liber, trajektem by vás tato cesta vyšla přes 50 liber.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Bezpohlavní Jaguar

KOMENTÁŘ

Skupina bezpohlavních bytostí vystoupí ze žlutého výtahu na povrch fialové planety. Různě poskakují, máchají kladivy i štětci, zatímco se objevují slogany jako ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz