Metro D má problém. Soud zrušil jednu ze změn územního plánu
Komplikace metra D
Městský soud v Praze zrušil jednu ze změn územního plánu nutných pro stavbu metra D. Důvodem je, že magistrátní odbor životního prostředí v dokumentaci ke změně z roku 2012 opomněl vysvětlit, proč nepožadoval vypracovat posudek SEA, který posuzuje vliv koncepcí staveb na životní prostředí. Potvrdil to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Zda rozhodnutí soudu zbrzdí stavbu, není jasné, Praha proti rozhodnutí podala kasační stížnost.
Stavba metra D je tak nyní kompletně zanesena v dokumentu nazvaném zásady územního rozvoje, v územním plánu zrušená změna v tuto chvíli ale není, a oba dokumenty jsou tak v rozporu. „V platných zásadách územního rozvoje je aktuálně trasa metra D obsažena, a tím, že je to nadřízený dokument územnímu plánu, tak si jako Praha myslíme, že můžeme pokračovat v přípravě stavby metra D,“ řekl Dolínek s tím, že příprava stavby by neměla být ohrožena.
Čtěte také: Kam dál s metrem D? Začala bitva o Žižkov
Důvodem rozhodnutí soudu je fakt, že magistrátní odbor životního prostředí do dokumentace nenapsal, proč nepožaduje ke změně vypracování posudku v rámci SEA. „Jedná se o procesní problém,“ uvedl Dolínek. Původní změna plánu byla schválena v dubnu 2012 za vlády ODS a TOP 09.
Zamítnutá změna územního plánu se týká pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice, kde změna umožnila, na do té doby pozemcích vedených jako územní rezerva, budovat metro. Rovněž soud zrušil usnesení, že stavba metra je veřejně prospěšná stavba. Podnět k soudu podali majitelé pozemků u Thomayerovy nemocnice. U soudu je navíc napadeno celé územní rozhodnutí, rozsudek v této věci ještě nepadl.
Praha kvůli rozhodnutí soudu již podala kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Tady chce podle informací ČTK argumentovat tím, že šlo o pouhou procesní chybu. Navíc metro je podle Prahy prokazatelně stavba zvyšující kvalitu životního prostředí, proto posudek SEA nebyl třeba.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče. Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard korun.