Ostrá kritička českých dálnic Pošvářová nehodlá mlčet

Ocenění za občanskou statečnost

Ostrá kritička českých dálnic Pošvářová nehodlá mlčetPROFIL
Miloslava Pošvářová na snímku z roku 2010 na odborné konferenci. Foto: konstrukce.cz
1
Domov
Sdílet:

Nejhlasitější kritička výstavby dálnic v Česku Miloslava Pošvářová měla krušný začátek roku. V půlce ledna ji vyhodili z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kde byla ředitelkou Úseku kontroly a kvality staveb. Údajně nespolupracovala a nekomunikovala. V únoru si ji jako poradkyni povolal nový ministr dopravy Antonín Prachař. Na ministerstvu se ale dlouho neohřála. Po měsíci odešla. Ministr Prachař o ní údajně rozšiřoval, že krade. Ministerstvo dopravy vyměnila za ministerstvo spravedlnosti. Nastoupila jako poradkyně náměstkyně Hany Marvanové.

Přestože v profesním životě zažívá Miloslava Pošvářová kvůli otevřené a nekompromisní kritice řadu problémů, nehodlá své zásady měnit. „Kritizovat poměry má smysl. Bez ohledu na následky. Jinak se tato republika nikam neposune,“ komentovala své postoje před dvěma lety pro Lidovky.cz.

Nadace Charty 77 uplynulý týden rozhodla, že Miloslavě Pošvářové udělí Cenu Františka Kriegla za občanskou statečnost.

Pošvářová dlouhodobě upozorňuje na špatnou kvalitu dálnic, které se v Česku staví. Chybu ale nevidí v hamižnosti stavebních firem. Problém je podle ní systémový. Chybí mechanismy, které by zajistily, že se budou stavět jenom kvalitní projekty a nebudou utíkat peníze. Toho chtěla na ŘSD dosáhnout změnou směrnic, kterými se řídí zadávání zakázek a kontrola dokumentace ke stavbám. Prosazovala, aby dokumentace pro zadání projektů byla tak podrobná, že bude předem jasné, jak bude stavba probíhat. Nebude tudíž důvod objednávat tak zvané vícepráce, které stavby prodražují až o desítky milionů korun.

Zkušená znalkyně, která několik let vypracovávala posudky na stavby Evropské investiční banky, se po svém odchodu z ŘSD tvrdě pustila do vedení. O tehdejším šéfovi úřadu Pavlu Kočicovi prohlásila, že nehájí zájmy státu. V rozhovoru pro online deník Týden.cz otevřeně mluvila o korupci a propojení úředníků, politiků a stavebních firem. „Bezesporu je firmy platí a platí je dodnes. Vím také, že lidé v ŘSD nechtěli podepisovat příkazy ředitele, který jim nařizoval, že mají krást," řekla Pošvářová po svém propuštění.

D47 ji stála místo dvakrát

Během působení na Ředitelství Pošvářová vedla také Majetkovou komisi D47, která shromažďovala informace pro soudní spory o severomoravskou dálnici D47. Loni v říjnu upozornili experti na mizernou kvalitu cesty. Na devítikilometrovém úseku stavby společnosti Eurovia CS našli 901 chyb. Česká republika vede se společností spor o miliardy a Pošvářová měla najít důkazy, které by státu zajistily vítězství. Lidé na ŘSD si to podle ní nepřáli. „Stát by, jak se domnívám, spor vyhrál. A proto jeden z úkolů, který vedení dostalo, byl zlikvidovat mě. To se jim podařilo," hodnotila.

Dálnici D47 už Pošvářová zná z dřívějška. V květnu 2012 jako soudní znalkyně kontrolovala stav mostů na této dálnici pro poradenskou firmu Mott MacDonald. Ve vysílání Českého rozhlasu pak upozornila na rezivějící konstrukce a další vážné závady několik let starého mostu u Ostravy. Druhý den ji čekal vyhazov. Paradoxní je, že firmu v Česku pomáhala zakládat.

Matka dvou dětí začínala svou kariéru u Československých drah, kde kontrolovala svářečské práce. Postupně si doplnila kvalifikaci soudního znalce, mezinárodního svářečského inženýra a inspektora protikorozní ochrany. Byla členkou ekonomické rady NERV, kde se soustředila na opatření proti korupci při zadávání staveb dálnic. Jako expert posuzovala také železniční neštěstí ve Studénce.

Nadace Charty 77 uplynulý týden rozhodla, že Miloslavě Pošvářové udělí Cenu Františka Kriegla za občanskou statečnost. Spolu s ní 26. května předá ocenění i bývalé poslankyni Boženě Fukové. Ta zase v roce 1968 hlasovala jako poslankyně proti pobytu sovětských vojsk v ČSSR. 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz