Co stojí za čínskými investicemi? Zpravodajské zájmy?
Svého času se České republice s nadsázkou říkalo ČEZko. Tak vlivný energetický kolos ČEZ býval. Po pár uplynulých dnech se možná vžije jiné označení: CEFCko. Čínská skupina CEFC totiž vstoupila do několika tuzemských firem. Postupně získá téměř 50 procent v aerolinkách Travel Service, spolu s partnery převezme podíl 79,4 procenta v Pivovarech Lobkowicz Group a stane se minoritním vlastníkem mediálních firem Médea Group a Empresa Media (tj. časopisy Týden a Instinkt, TV Barrandov aj.). Skupina také informovala o koupi 60 procent fotbalové Slavie, koupi Martinického paláce na Hradčanském náměstí, budovy Živnobanky v Praze a zvýšení podílu v česko-slovenské finanční skupině J&T Finance z pěti na deset procent.
Čína je druhou nejsilnější ekonomikou světa. I přes své aktuální zpomalení jde stále o rychle rostoucí hospodářství. S rychle rostoucími firmami. To, že mnohé z těchto firem expandují v sílící míře do zahraničí, je přirozené. Takový je globalizovaný trh. A je vlastně svým způsobem pozitivní, že český trh je pro velkou čínskou společnost natolik zajímavým – a natolik bezpečným –, že tu investuje. I když dosavadní nákupy nejsou pro šanghajský konglomerát, orientující se zejména na energetiku a finančnictví, kdovíjak velkým soustem. Vždyť loni tržby CEFC přesáhly 220 miliard jüanů, v přepočtu 838 miliard korun. Pro srovnání, příjmy celého českého rozpočtu činily loni 1134 miliard korun. Tedy zase ne o tolik více.
Je ovšem otázkou, zda jsou nákupy CEFC v České republice vedeny pouze obchodními zájmy. Z investorského hlediska budí rozpaky široké rozkročení nejnovějších akvizic: pivo, fotbal, historické nemovitosti, letecký přepravce, televize,… Jak to vše hodlají spravovat? A jak rozvíjet? Jsou jejich znalosti českého, a potažmo evropského trhu dostatečné, aby obstáli?
Celý komentář a další zprávy z finančního světa najdete na našem partnerském webu Roklen24.cz.