Malostranské náměstí? Napřed parkoviště, pak nic, příště fontánka
Rekostrukce Malostranského náměstí
- čtk,
Praha vybrala firmu, která zpracuje projektovou dokumentaci úprav Malostranského náměstí. Začátek prací se očekává v druhé polovině příštího roku. Projekt zpracuje Ateliér Hájek, který před téměř třemi lety vyhrál mezinárodní architektonickou soutěž na návrh obnovy náměstí. O zadání zakázky rozhodli pražští radní.
Praha tak učinila další krok pro obnovu náměstí, které až do 1. července 2016 sloužilo jako parkoviště „Ve světě je běžné, že historická centra měst patří lidem, proto i my jsme jim jej chtěli vrátit. Jsem ráda, že se nám to povedlo,“ odůvodnila tehdy svůj krok pražská primátorka Adriana Krnáčová. Proti zrušení parkoviště tehdy byli někteří poslanci, kteří zde parkovali když šli na zasedání sněmovny. Krnáčová jim následně vzkázala, že mohou využít taxi nebo MHD.
Fotogalerii budoucí podoby náměstí najdete ZDE.
V současné době funguje náměstí v provizorním provozu. Kromě sezení skládajícího se ze zahradních židlí a stolků jsou zde také tři stánky s občerstvením.
Příprava dokumentace město vyjde na zhruba 20 milionu korun. Město se také dohodlo s Prahou 1 ohledně dopravních úprav náměstí.„Chceme nejpozději před prázdninami příštího roku mít k dispozici stavební povolení,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice).
Architektonickou studii obnovy náměstí z dílny architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského má Praha od roku 2014. Podle smlouvy, která byla schválena dnes, má příprava projektové dokumentace trvat zhruba tři měsíce. Další půlrok by měla v ideálním případě zabrat vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení.
Nový projekt počítá s výrazným omezením dopravy zejména v horní části náměstí. „Cílem návrhu je celkové zklidnění dopravy a zkvalitnění prostoru, což je předpokladem pro vytvoření veřejného reprezentativního prostranství, které by se stalo místem pro setkávání a pořádání nejrůznějších akcí. Dopravu na náměstí je nutné řešit v širším kontextu a návrh proto předpokládá uzavření náměstí a i Malé Strany pro vnitroměstský tranzit,“ uvedli autoři projektu z Ateliéru Hájek, a dodali, že současné dopravní řešení nepříznivě zatěžuje dopravou celý prostor.
„Navrhujeme také v dolní části náměstí obousměrnou komunikaci, která by zbylý prostor významně zklidnila a umožnila s ohledem na preferenci chodců rozšíření chodníků a ploch pro pěší,“ uvedli autoři projektu. Návrh rovněž počítá s obnovením pomníku maršála Radeckého. Důvodem je kromě historického významu osobnosti, také vysoká umělecká kvalita díla.
Soutěžní návrh architektů zahrnoval sjednocení veřejného prostranství a snížení počtu parkovacích míst, mělo přibýt posezení a mělo být vytvořeno místo pro sochařské dílo a fontánu. Vypsáním soutěže město reagovalo na tlak lidí, kterým se vzhled náměstí nelíbil. Od té doby Praha zrušila na náměstí parkoviště a pořádá tam kulturní a společenské akce.
Magistrát plánuje na náměstí také omezit automobilovou dopravu. Podle Kolínské se městu podařilo domluvit se s radnicí Prahy 1 ohledně podoby návazných dopravních opatření. „Pohyb aut, co se týče směrů, zůstane tak, jak ho známe z dneška, ale dojde ke snížení počtu pruhů v dolní části a uvolněný prostor získají chodci,“ popsala Kolínská.
Náměstkyně dodala, že část Nerudovy ulice před kostelem bude v režimu pěší nebo pobytové zóny a u Malostranské besedy přibude přechod. „Chodci nejzatíženější tah z Mostecké ulice bude upraven tak, aby tam auta mohla najíždět na křižovatku, ale zároveň aby chodci měli větší prostor,“ zakončila Kolínská.Město plánuje také zklidnění dopravy kolem Klárova a Praha 1 chce totéž uskutečnit v oblasti Újezdu.