Obludná lež, tvrdí Hrad a žádá omluvu za Zemana vs handicapované
Jak to bylo s návštěvou?
Příběh o návštěvě Miloše Zemana v Křinickém pivovaru dostává trhliny. Deník Právo uvedl, že tu hradní kancelář předem zakázala, aby prezidenta obsluhovali handicapování. „Obludná lež a velká sprostota,“ brání se ale tvrzení mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. A o falešnou informaci a nesmysl jde i podle majitele a provozního pivovaru. Právo si však na pravdivosti svého textu trvá.
„Před pár týdny přijeli do Křinického pivovaru muži z hradní kanceláře kvůli zajištění bezpečnosti a přesnému naplánování průběhu oběda. Když však uviděli v restauraci obsluhovat ženu s pahýlem ruky a lehce mentálně postiženého muže, řekli, že tihle lidé obsluhovat prezidenta nebudou,“ uvedl ve středu deník Právo s odvoláním na anonymní zdroj.
Text pokračoval vyjádření majitele pivovaru a restaurace Jana Srba, který deníku sdělil: „Část našeho personálu jsou handicapovaní a na obsluhu prezidenta jsme z prezidentské kanceláře dostali nějaké požadavky a ty jsme museli splnit. Nebyli jsme s to zvládnout to vlastními silami, takže jsme se museli domluvit s hotelovou školou, která nám poskytla studenty, kteří obsluhovali.“
Právo pak připojilo informaci o tom, že skuteční zaměstnanci mohli přijít až uklízet. Handicapovaný zaměstnanec Miroslav Čonka (deník ho uvádí mylně jako Čondu, pozn. red.) se listu svěřil, jak je mu líto, že nemohl on ani jeho bezruká kolegyně obsluhovat hlavu státu. „Mě mrzí, že nemůžu dát panu prezidentovi pivo a říct, že je domácí a kvalitní, tak jak to dělám vždycky,“ prohlásil Čonka.
Čtěte také: Hrad zakázal, aby Zemana obsluhovali handicapovaní
Ovčáček: Za velkou sprostotu budeme chtít omluvu
Jenže Hrad i pivovar tvrdí, že informace o hradním zákazu handicapované obsluhy není pravdivá. „Je to samozřejmě obludná lež, to zaprvé. A zadruhé pak nedává ani logiku, proč by potom pan prezident po ukončení oběda šel hovořit právě s těmi handicapovanými. Nazval bych to dokonce velkou sprostotou, celý ten článek,“ uvedl pro deník ECHO24.cz prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.
„Nebyl vznesen dotaz, jestli to tak bylo, nebo nebylo. Prostě vznikl nějaký materiál, který je absolutně lživý a smyšlený.“
Ovčáčka, který sám před nástupem k prezidentovi v Právu pracoval, zarazilo, že ho nikdo z redakce ani nepožádal o vyjádření. „Nebyl vznesen dotaz, jestli to tak bylo, nebo nebylo. Prostě vznikl nějaký materiál, který je absolutně lživý a smyšlený. Žádný z pracovníků Kanceláře prezidenta republiky při přípravě té krajské cesty nic takového nevznesl. Zmíněná handicapovaná paní byla přítomná těchto příprav a byly s ní konzultovány,“ zmínil Ovčáček a naznačil, že Hrad bude chtít po Právu omluvu.
Provozní: Servírka přijít nechtěla, číšníka jsem odmítl
Prezidentskou verzi kopírují i středeční vyjádření provozního Romana Kadlece a majitele Jana Srba. „To je totální nesmysl. Z Hradu ani z kraje žádný takový požadavek nezazněl. Měli jediný požadavek. Že na dva lidi, kteří budou sedět u oběda, bude jeden číšník,“ prohlásil Kadlec. Na 22 pozvaných hostů v ten moment potřeboval 11 číšníků a dalších pět na raut pro doprovod. „Nebyl jsem to schopný zařídit, proto jsem požádal přes kraj děčínskou školu obor kuchař-číšník a s nimi jsme to takto dali,“ uvedl.
Čtěte také: Je suis handicapé. Zeman opět rozpoutal bouři
„Ještě jsme řekli handicapované servírce, jestli by nechtěla jít za bar. Ta to odmítla. Pan prezident měl vyjádření na postižené, handicapované. Řekla, že se cítí dotčená, a proto nejde. Prostě řekla, že nejde, dál jsem to nepitval,“ tvrdí Kadlec.
„Chtěl jít na plac, ale řekl jsem mu „ne“. Jsou určité zásady, on tu obsluhu prostě neumí. Pivo roznáší, s lidmi komunikuje, to všechno ano. Ale když přijde pan prezident, tak obsluha musí být na jiné úrovni.“
Miroslav Čonka, číšník s menším mentálním postižením, podle provozního naopak přijít chtěl – i když má v úterý standardně volno. Provozní mu ale řekl, aby nechodil. „Míra Čonka tady standardně pracuje jako druhý pomocný číšník. Má menší mentální postižení, na place je celkem v pohodě. Má ale svoje výkyvy a když je ve stresu, tak je to neřízená střela. Ale je v pohodě, je to už taková naše ikona. Normálně má pondělí úterý volno, ani jsme s ním nepočítali,“ uvedl Kadlec.
„Chtěl jít na plac, ale řekl jsem mu „ne“. Jsou určité zásady, on tu obsluhu prostě neumí. Pivo roznáší, s lidmi komunikuje, to všechno ano. Ale když přijde pan prezident, tak obsluha musí být na jiné úrovni,“ zmínil provozní, aby dodal: „Prostě se s ním nepočítalo. Nemá k tomu ani vzdělání číšník. Je to složitá obsluha, kde to musí klapat. A ten tým číšníků musí být sehraný, fungovat jako hodinky. Musíte pochopit, že tam nemůžu dát takového člověka.“
Čtěte také: Další Zemanův skandál. Poslanci se bouří, Chládek chce jít na Hrad
Podobně mluví i majitel Srb. „Požadavky měli. To je vcelku logické asi v každém podniku, kam zavítá prezident. Měli požadavky na bezpečnost, hygienu a na standard obsluhy. Ve standardu obsluhy jsme mimo jiné dostali zadání, že na dva lidi musí být jeden číšník,“ uvedl pro deník ECHO24.cz.
„Při počtu 22 pozvaných hostů jsme to nemohli zajistit naším týmem, máme na obsluhu malý tým. Za druhé je to už trochu vyšší, složitější obsluha. A ačkoli si o našem týmu nemyslím, že je špatný, nikdo z nich s vyšší obsluhou zkušenosti nemá. Teď nemyslím jenom handicapované, ale i nehandicapované,“ zmínil majitel a připojil: „Vcelku logicky tam pak provozní rozhodl po domluvě se mnou, že se domluvíme se střední hotelovou školou v Děčíně.“
Právo: Za textem si stojíme
Podle Srba při přípravě cesty přijelo do jeho podniku zhruba 15 lidí – někteří z hradu, z ochranky, další z Ústeckého kraje. „Požadavek, kvůli kterému se to točí a které Zemana vrhá i kvůli jeho výrokům do totálně špatného světla, tak ten opravdu nezazněl,“ tvrdí.
Právo si ale za svým textem stojí a vysvětluje ho následovně: „Právo se o této záležitosti poprvé dozvědělo 22. ledna od spolehlivého místního zdroje, kterému se svěřila handicapovaná žena, která byla v restauraci na doslech rozhovoru mužů z Prahy s vedením pivovaru. Podle jejích slov zcela jednoznačně zaznělo, že účast dvou handicapovaných při obsluze prezidentské společnosti je nežádoucí.“
Deník ECHO24.cz zkoušel kontaktovat i handicapovanou servírku, která v celém příběhu zatím sama nemluvila. Telefon ale nezvedala a na textové zprávy nereagovala.