Zákaz vjezdu! Praha chce zavřít centrum čoudícím autům
Praha má jako první velké město v republice našlápnuto k vyhlášení území, kam zakáže vjezd nejvíce čoudícím autům. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) příští týden podepíše s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem (ANO) memorandum o společném postupu při přípravě nízkoemisní zóny, kam budou smět jezdit pouze vozidla splňující určené limity výfukových plynů.
Česká metropole se relativně brzy může zařadit mezi desítky měst v Německu, Rakousku, Maďarsku, Řecku či Velké Británii, která se rozhodla regulovat automobilovou dopravou pomocí nízkoemisních zón.
„V současné době pracujeme na přípravě podkladů pro vydání obecně závažné vyhlášky, kterou bude nízkoemisní zóna vyhlášená,“ uvedla pro ECHO24.cz mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá. Vyhláška vymezí území a zároveň určí emisní kategorie vozidel, kterým bude vjezd do zóny povolen.
Mluvčí dodala, že pražští radní už brzy dostanou k projednání zprávu, která stanoví parametry nízkoemisní zóny. Dokument se stane podkladem pro přípravu zmiňované vyhlášky. Avšak vzhledem k tomu, že do komunálních voleb zbývají zhruba tři měsíce, nechá současné vedení Prahy konečné slovo na svých nástupcích.
„Definitivní rozhodnutí o zavedení nízkoemisní zóny bude na nové politické reprezentaci,“ poznamenala magistrátní mluvčí Petra Hrubá.
Zákon o ochraně ovzduší počítá s tím, že po schválení nízkoemisní zóny začnou platit stanovená pravidla až po 12 měsících, aby se motoristé mohli na změnu připravit. Nejdříve to tedy bude v roce 2015.
Malá a velká varianta
Z dokumentů, které si nechal pražský magistrát připravit, vyplývá, že se politici budou rozhodovat ze dvou variant – malé a velké. Zároveň musí posoudit, která vozidla do této zóny pustí. Auta budou rozlišena podle toho, jakou emisní třídu splňují – s nejmírnější třídou dostanou červenou plaketu, s přísnější žlutou a s nejpřísnější zelenou. Nejstarší vozy nebudou mít nárok na žádnou nálepku.
Cenu ekonálepky stanovil zákon na 80 korun a její platnost bude neomezená.
Malá varianta emisní zóny počítá především s historickým jádrem Prahy, táhne se podél Vltavy od Braníku po Dejvice. Velká varianta rozšiřuje zónu dál na východ až k Malešicím, je ohraničena silničním okruhem a na rozdíl od malé varianty zahrnuje například také Holešovice, Libeň, Žižkov, Vršovice nebo Strašnice.
Centrum dopravního výzkumu doporučil Praze velkou variantu s tím, že by do zóny směla jezdit jen auta se zelenou plaketou splňujícím nejpřísnější emise EURO 4.
„Nebo případné zavedení téže územní varianty s povolením vjezdu vozidel emisních kategorií 2 a vyšší (červená, žlutá a zelená plaketa) s následným zpřísněním na emisní kategorii vozidel 4,“ uvádí se v dokumentu pro pražský magistrát.
Méně prachu v ovzduší
Centrum dopravního výzkumu s odvoláním na rozptylovou studii uvedlo, že díky nejpřísnější variantě je možné snížit imise prachových částic z dopravy uvnitř zóny o více než 40 procent. A mimo zónu o zhruba 30 procent.
Nízkoemisní zóny začnou fakticky fungovat 12 měsíců po vyhlášení, aby se motoristé mohli na změnu připravit.
Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí zkušenosti ze zahraničních měst ukazují, že u ultrajemných prachových částic, které jsou pro zdraví nejvíce nebezpečné, je snížení imisí v ovzduší ještě větší.
S tím nesouhlasí iniciativa StopZónám.cz, která tvrdí, že nízkoemisní zóny jsou podvod a například ovzduší v německých městech nezlepšily.
„Tato vyhláška je diskriminující pro značnou část obyvatel České republiky. Dvacet let stará benzínová auta mají zelenou plaketu, ale deset let stará vozidla na naftu mají červenou plaketu a tedy nebudou smět do center měst, i když splňují lepší emisní normu,“ píše iniciativa na svém webu.
Další města vyčkávají
O vyhlášení nízkoemisní zóny uvažují i další města. Ministerstvo životního prostředí už dříve vypracovalo studii pro větší obce v Moravskoslezském kraji, z níž vyplynulo, že hned by se mohly vyhlásit zóny v sedmi ze 16 posuzovaných měst – třeba v Opavě, Třinci nebo Bruntálu.
Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí ovšem všechny radnice, které o zóně přemýšlejí, vyčkávají na to, jaké budou se zavedením této dopravní regulace zkušenosti. „Nikdo nechce být první,“ konstatoval Šuta.
V zahraničí je nejvíce měst s nízkoemisními zónami v Německu. Mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková pro ECHO24.cz uvedla, že se nyní jedná s německými úřady o vzájemném uznávání plaket.
Cenu české ekonálepky stanovil zákon na 80 korun a její platnost bude neomezená. Výjimku na vjezd do nízkoemisní zóny budou mít například vozidla záchranné služby, další výjimky může stanovit obec.