Alenka v říši divů: Londýnský baletní spektákl míří na plátna českých kin
Balet v kině
Do nové sezóny vstupuje cyklus Balet v kině, který představuje prvotřídním inscenace z Královského baletu v Londýně. Prvním podzimním přenosem bude v pondělí 23. října fantasticky jevištně zpracovaná Alenka v říši divů. Její přímý přenos budou vysílat tři česká kina a ve dvou bude později k vidění záznam tohoto světového představení.
Představením definoval baletní umění pro 21. století choreograf Christopher Wheeldon ve spolupráci se skladatelem Jobym Talbotem a scénografem Bobem Crowleym. Současně s diváky v londýnské Covent Garden uvidí pestrobarevný balet pro celou rodinu návštěvníci v Praze (Bio Oko), Turnově (kino Sféra) a Sušici (Sirkus), na záznam baletu mohou vyrazit 30. října také v Hradci Králové (Bio Central) a ve Zlíně (multikino GA Cinema).
Na scéně se potká téměř kompletní původní sestava tanečnic a tanečníků, pro něž choreograf Wheeldon napsal jednotlivé baletní party přímo na tělo. Účinkující při světové premiéře v roce 2011 zakusili neopakovatelný úspěch a vyvolali mezinárodní senzaci ve všech baletních kruzích od diváků až po kolegy z oboru a odbornou kritiku. Takový ohlas tehdy zaskočil i představitelku titulní postavy Alenky Lauren Cuthbertson, která se tehdy vracela na jeviště po vyčerpávající infekční mononukleóze, a která nyní bude mít možnost opět zazářit ve své životní roli.
„Je to ten největší dárek, jaký může tanečník dostat od kohokoliv,“ nechala se slyšet v rozhovoru pro list The Independent, když premiérové přípravy vrcholily. Po bývalé hvězdě Darcey Bussell se Lauren Cuthbertson totiž stala další rodilou Britkou, která mezi tanečnicemi Královského baletu dosáhla až na nejprestižnější hlavní pozici primabaleríny a pro niž přímo byla napsána ústřední role zcela nového baletního opusu. „Dobře vím, že taková příležitost se už nemusí opakovat,“ řekla.
Baletní adaptací nesmrtelné knížky Lewise Carolla vytvořil choreograf Wheeldon překrásný jevištní pestrobarevný spektákl. Snoubí se v něm fantazijní příběh, groteska, parodie i satira s lyricky snovými pasážemi a v dechberoucí práci se světlem a prostorem je jasně poznat, že mladého tvůrce výrazně ovlivnil svět filmového umění, jeho obrazových iluzí a symboliky. Vznikl tak ryzí kouzelný a dějovými zvraty nabitý baletní opus, který je natolik divácky vstřícný a univerzální, že už několik let oslovuje to úplně nejširší publikum – od nejmladšího po nejstarší, od premiérového návštěvníka baletu po zcela zasvěceného.