Škoda Fabia Combi III: Skvělý třetí pokus

TEST

Škoda Fabia Combi III: Skvělý třetí pokus 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Škoda Fabia dlouho vévodila žebříčku nejprodávanějších aut v Česku, a to zejména v první generaci. Ta druhá zákazníky už tolik neoslovila, přičemž důvodem mohly být buď nepříliš přesvědčivé jízdní vlastnosti, nebo spíše poněkud zvláštní tvary. Nová, třetí generace je o něčem úplně jiném…

Očekávaná novinka se od své předchůdkyně výrazně vymezuje. Je lehčí, má delší rozvor i rozchod kol a celkově je nižší. Samotný design hodnotím jako vyvážený, povedený, nikdo už jistě nebude mít pocit, že auto je příliš úzké či vysoké. Vypadá elegantně, dravě a díky paletě zářivých barev a množství různých exteriérových kombinací a doplňků také efektně. Sama automobilka si evidentně uvědomila, že minulá generace nebyla zrovna líbivá, a je vidět, že na této stránce modelu hodně zapracovala. Mně ale hodně záleží také na jízdním zážitku z vozu, takže se raději podíváme na tuto oblast.

Ideální motor

V rámci prvních testovacích jízd v okolí Lisabonu jsem rovnou vyzkoušel verzi, která je nejzajímavější pro dynamické, mladší lidi, kteří ještě na řízení auta úplně nezanevřeli. Jde o (zatím) nejsilnější motor, jímž se stal nový hliníkový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi, značený jako 1.2 TSI. Jeho výkon dosahuje 110 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 175 Nm. Začnu tedy rovnou motorem: pro pohon malého hatchbacku je přímo ideální! Má hladký, jemný chod, ochotně se vytáčí a přináší dostatečnou dynamiku. Zrychlení je lineární, přirozené. Síla malého turba nastupuje v nějakých 2200 ot/min a od té doby vůz krásně táhne, a to i ve stoupání. Spotřeba během testu byla hodně zkreslená mým dynamickým stylem řízení, ale i tak nepřesáhla 8 l / 100 km. V běžném provozu se bude dát jezdit někde kolem 5,8 až 6,5 l / 100 km, což je pohodová hodnota. Musím říct, že ačkoliv jsem neměl žádná velká očekávání, tato verze mě zaujala. A nejen samotným motorem.

Nižší hmotnost celého vozu a řada konstrukčních vylepšení se podepsaly na pocitu z jízdy hlavně v pasáži plné zatáček. Obratnost a příkladná ovladatelnost mě překvapily. V řízení je cítit, co se děje s předními koly, jak pevně se drží asfaltu a jak řidiči vyloženě pomáhají. Příčina je jasná: u novinky byl použit elektromechanický posilovač, který oproti elektrohydraulickému nabízí několik výhod. Mimo jiné je to snížení hmotnosti celého systému a jeho výrazné zjednodušení, ale také širší možnosti jeho nastavení. V praxi je patrné, že vývoj a ladění tohoto důležitého prvku nebylo rozhodně zanedbáno – fabia se řídí opravdu sebejistě.

A povedený podvozek k tomu

Dalším velkým překvapením je podvozek. Zde je opět patrné, že tým pod vedením Vratislava Kozuba, se kterým jsem o novince debatoval během celé večeře, si dal velkou práci s tím, aby auto fungovalo co možná nejlépe. Zásadní změnou proti předchůdci je lepší komfort odpružení, jehož bylo dosaženo i díky změně rozložení hmot. Fabia už se zbavila svého neduhu: tuhého rázování. Nyní měkce a pohodlně překonává nerovnosti na silnici, aniž by ztratila jistotu či se zbytečně moc nakláněla. V serpentinách se ukazuje dokonce i jistá hravost podvozku, kterou jsem u podobného auta už vůbec nečekal. Opravdu povedené! Malý lehký motor nezatěžuje přední nápravu, při nájezdu do zatáčky je vůz neutrální a tuto kýženou vlastnost si zachovává i při ostrém průjezdu.

Interiér je vytvořen dle standardů koncernu. Ihned po usednutí vás potěší nižší pozice za volantem, která, společně s dalšími prvky, pomáhá k dosažení nižšího těžiště a ještě vylepšuje jízdní vlastnosti. K sedadlům nemám výtku, jsou tuhá, pevná, pěkně drží tělo a rozsah jejich nastavení uspokojí různorodé postavy. Ovládací prvky jsou intuitivně vyřešeny, palubní menu rychlé a přehledné, a navíc na vás čeká celá řada podpůrných a zábavních systémů, které zpestří jízdu. Ačkoliv nejsem příznivcem těchto doplňků, celková úroveň konektivity je skvělá, a to i z hlediska funkčnosti.

Prostor pro cestující vzadu se zvětšil zejména díky širšímu interiéru v oblasti loktů, takže se z fabie stalo téměř pětimístné auto. Ani tři osoby se na zadních sedadlech nebudou cítit vyloženě utlačovány, minimálně při jízdě na menší vzdálenost. Prostoru je dost i pro hlavu, tedy v případě běžné postavy do 180 cm. Zavazadlový prostor: základní objem 330 litrů neudělá ostudu ani ve vyšší třídě automobilů. Je dlouhý, hluboký a má spoustu praktických doplňků, které jeho využitelnost ještě vylepšují.

Otázka ceny je v tomto segmentu zásadní. Škoda zde neudělala chybu, vůz je levnější než jeho předchůdce. Základní verze s tříválcem 1.0 MPI v poněkud slabší výbavě Active stojí 234 900 Kč, střední Ambition s testovaným motorem koupíte za 296 900 Kč. Pokud si přidáte několik levných, přitažlivých příplatkových prvků, dostanete se na nějakých 320 000 Kč a budete mít opravdu velmi dobře vybavené auto se skvělým motorem, které vás navíc bude bavit řídit. Slabší naftový čtyřválec 1.4 TDI (90 koní) začíná na ceně 322 900 Kč, ale já si rozhodně stojím za nejsilnější verzí benzinového TSI.

Plusy:

výborný podvozek, točivý, dravý motor, dynamika, řízení, komfort podvozku, prostorný interiér

Minusy:

chudší základní výbava

Verdikt:

Nová Fabia se předvedla ve skvělém světle, je kvalitně postavená, doladěná do posledního detailu, a dokonce i nečekaně zábavná. Věřím, že se domácí automobilce díky ní opět podaří vrátit se na výsluní v segmentu malých automobilů. Určitě doporučuji vyzkoušet raději silnější čtyřválec, který potěší výkonem i spotřebou a není zbytečně předražený.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Bezpohlavní Jaguar

KOMENTÁŘ

Skupina bezpohlavních bytostí vystoupí ze žlutého výtahu na povrch fialové planety. Různě poskakují, máchají kladivy i štětci, zatímco se objevují slogany jako ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články