Začíná sezóna dovolených. Podraží benzín i letos?
Ceny benzínu
Čeští motoristé si už zvykli, že si v letních měsících zpravidla připlatí za pohonné hmoty. Letos každopádně nemusejí tankovat v předstihu do kanystrů. Podle analytiků, které oslovil deník ECHO24.cz, by se ceny benzinu a nafty měly zvýšit jen mírně, nebo dokonce o trochu klesnou. Určitě by se neměly dostat na loňskou úroveň až 37 korun za litr. Současně platí, že v okolních zemích jsou ceny spíše vyšší.
Prodejci pohonných hmot v létě často natahují ceny pod vlivem rostoucí poptávky – v teplých měsících se více jezdí, je doba výletů a dovolených. V uplynulých pěti letech se u čerpacích stanic zdražovalo vždy s výjimkou roku 2010, kdy ceny v průměru klesly asi o korunu na litr. Nejvíce šla cena nahoru v roce 2012, kdy u benzinu stoupla za léto více než o dvě koruny.
Hlavním vodítkem zůstane vývoj cen ropy. A to je poměrně otazník. „Záleží například na tom, jak dopadne zasedání kartelu OPEC 5. června, takže do hry vstupují nevyzpytatelné politické, případně dokonce geopolitické motivy,“ připomíná hlavní ekonom Roklen24.cz Lukáš Kovanda, který předpokládá spíše další pokles cen ropy a v důsledku i mírné snížení ceny nejpoužívanějšího benzinu Natural 95 na průměrných zhruba 32,50 koruny za litr.
Pokles cen ropy na světových trzích se však také nemusí na benzinkách projevit. „V případě poklesu cen ropy se pumpaři budou držet raději vyšších marží a nezlevní, navíc se na českém trhu může trochu projevit pokles konkurence, jak v průběhu času ubylo provozovatelů velkých sítí čerpacích stanic,“ říká Petr Hlinomaz z makléřské společnosti BH Securities.
Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum očekává, že cena ropy půjde mírně nahoru. „Důvodem je postupné omezování investic do rozvoje těžebních polí v USA i jinde ve světě. Když je v současnosti ropy dostatek, tak omezování investic může už příští rok způsobit nedostatečné dodávky,“ vysvětluje. Globální spotřeba ropy by podle něj měla nadále stoupat na rekordní úrovně, a to zejména díky poptávce velkých rozvíjejících se ekonomik Číny, Indie a Indonésie. „V nejbližších dvou měsících proto čekáme zdražení pohonných hmot v České republice o 50 haléřů až jednu korunu,“ dodává.
Ceny pohonných hmot v Česku může ovlivnit také kurz koruny vůči dolaru. Vzhledem k tomu, že česká měna je do značné míry vázaná na euro, bude záviset na vývoji kurzu euro-dolar. Například prohloubení ekonomických problémů Řecka, či dokonce jeho případné vystoupení z eurozóny, by mohlo společnou měnu oslabit. Analytici jsou však v tomto ohledu spíš zdrženliví. „Neočekávám, že se euro-dolar dostane na paritu, nebo že euro dokonce oslabí nad úroveň 1 euro za dolar,“ říká Miroslav Novák ze společnosti Akcenta CZ.