Automatické volání od nehod se už testuje i v Česku
Systém "eCall"
Rozsáhlý evropský test systému eCall, který dokáže včas přivolat pomoc k havarovanému vozidlu a zvýšit tak šance na záchranu lidí i majetku, se poprvé rozběhl v České republice. Do pátku 13. listopadu se odborníci na informatiku, zástupci automobilek a záchranáři pokusí v Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě na akci s názvem eCall TESTFEST, ověřit, jak budou umět auta kdekoli v EU sama zavolat po nehodě na tísňovou linku 112.
„Test má celoevropský význam, protože v roce 2018 budou muset být všechny vozy v Evropské unii vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky,“ říká Rostislav Hlosta za pořadatelský tým. Cílem testu je ověřit funkčnost vyvinutých systémů, které mají ročně zachránit tisíce lidských životů.
Čtěte také: Batman zahynul při autonehodě. Zabil ho jeho Batmobil
Systém eCall bude fungovat v rámci jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních částí: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožní ale i manuální aktivaci. Kromě automatického datového spojení bude vždy existovat hlasové spojení mezi vozidlem a pracovištěm pro příjem tísňového volání, aby kdokoli z osádky vozidla mohl poskytnout další podrobnosti o nehodě.
Zařízení by mělo být instalováno ve všech nově vyráběných osobních automobilech a dodávkách od jara 2018. Pro příjem volání eCall budou v úvodní fázi zavádění služby upraveny dva technologické uzly. K odbavování hovorů budou určena dvě krajská call centra 112 – v Praze a Ostravě.