Manželé Třeštíkovi terčem kvůli reklamě. Výsměch, nebo šikana?
Trolling Třeštíkových
Internetoví trollové již několik týdnů útočí na facebookové účty Radky a Tomáše Třeštíkových. Na známou dvojici, kterou na sociální síti sledují desetitisíce lidí, si došlápli poté, co začala spolupracovat se společností Mastercard. Vyprovokovalo je neobratné spojení reklamy s intimní zpovědí z manželského života i to, že mladá spisovatelka a blogerka nápor kritiky neustála. Podle Třeštíkové to však už hraničilo s kyberšikanou.
„Něco je legrace, něco je trolling, něco jsou oprávněné výtky a něco jsou jen nenávistné komentáře lidí, kterým ležím v žaludku už dlouho, bez ohledu na mou účast v reklamní kampani. Poslední dny jsem to už bohužel nedokázala vnímat s potřebným nadhledem a svými reakcemi jsem nahnala další vodu na mlýn všem kritikům, to uznávám,“ řekla deníku Echo24.cz Radka Třeštíková.
Hromadný trolling manželů Třeštíkových odstartoval v polovině srpna během jejich spolupráce se společností Mastercard. Firma je v rámci marketingové podpory nového programu benefitů Priceless Cities poslala na deset dní do Irska a Paříže. Vlivný pár v oblasti životního stylu potom v souvislosti s propagací značky na sociální síti sdílel zážitky z cest včetně nejrůznějších ilustračních fotek a videí. Kampaň pak firma doprovodila interaktivní reklamou z pořízených momentek na některých zastávkách MHD i v metru.
Trolly vyprovokoval příspěvek Radky Třeštíkové, ve kterém neobratně propojila propagaci Mastercard se zpovědí z manželského života:
Třeštíková si za spoluprací s firmou stojí
Spisovatelka však kritiku nevzala – výtky odmítla a snažila se diskutující na své zdi usměrňovat. To je však ještě více popíchlo a od té doby ji zahlcují denně desítkami posměšných komentářů. Vznikla dokonce skupina s názvem „Radka Třeštíková mě blokuje“. Kromě toho některým followerům vadí, že se i přes angažmá v reklamách staví do pozice morální autority.
„Trolling je přirozenou součástí života, stejně jako plané neštovice. Svědí to hodně, ale čím více se to škrábe, tím je to horší. Radka to chytla svojí chybkou, trochu se poškrábala, ale to přejde. Nejlepší je se pomazat krémem a udělat si ze sebe srandu. Třeba díky tomu, že tuhle trollnemoc už jednou měla, už ji znova mít nebude,“ komentovala copywriterka a publicistka Kateřina Syslová.
Podle Třeštíkové však vadila samotná propagace firmy. „Myslím, že jim vadí moje účast v reklamní kampani jako taková. Ačkoliv řada z nich tvrdí, že jim vadil jen způsob, kterým jsem svoji účast v kampani komunikovala na síti,“ oponuje. Kvůli vlně negativních ohlasů Třeštíková publikovala i několik prohlášení, ve kterých zdůraznila, že si za spoluprací s firmou stojí.
Tu si navzdory kritice pochvaluje i sama Mastercard. „Jsme naprosto spokojení s tím, jak kampaň probíhala. Věděli jsme předem, že lidé budou nějak reagovat, od toho sociální sítě nakonec jsou. Kritiku vůči společnosti Mastercard a programu Priceless Cities jsme ale nezaznamenali. Negativní postoje směřovaly bohužel hlavně na Radku Třeštíkovou, což nás mrzí. Celkově ale spolupráci hodnotíme mimořádně pozitivně,“ uvedla pro deník Echo24.cz marketingová ředitelka Mastercard pro Česko a Slovensko Martina Piskorová.
Trollů si raději nevšímat
Své si s trolly na sociálních sítích užila i zpěvačka Olga Lounová nebo kontroverzní advokátka Klára Samková. Jejich „škození“ by si lidé neměli v ideálním případě vůbec všímat, snaha o obranu dotčených je totiž většinou ponoukne k ještě větší aktivitě na sociálních sítích.
„Lidé se rádi smějí tomu, co je směšné. V případě rodiny Radky a Tomáše není trolling a pošklebování u většiny motivovanovaný nenávistí nebo závistí (což je vždy obrana naprosto každého terče posměchu). Lidi na Třeštících baví ona exponovanost rodinného života, štěstí a lásky a přístup ‚na hatery kašleme, nezajímáte nás‘ je v kontrastu s banováním lidí, reklamou sama na sebe a poněkud přehnaným reagováním na trolling,“ komentoval pro server Echo24.cz jeden z nejznámějších internetových trollů u nás Jaroslav Cerman.
Podle Cermana tak nejde o závistivé reakce, ale o legraci. „Třeštíkovi se stali (ať už vědomě nebo ne) jakousi ‚šťastnou‘ rodinou jak z amerických reklam z 50. let, včetně exponovaného štěstí zavánějícího přehnanou naaranžovaností, propagace zboží a služeb a pro mnoho lidí komickou křečovitostí,“ doplnil.
Řádění trollů u Třeštíkových nepolevuje
Přestože spolupráce Třeštíkových s Mastercard již skončila, aktivita trollů nepolevila. Terčem posměchu a narážek se nyní stala jejich účast na jedné ze série besed s názvem Vlastním směrem organizovaných bankou ČSOB. Pár na ní má mluvit hlavně o tom, jak se „žije a tvoří na sociálních sítích“. Dotkne se pravděpodobně i trollingu. Vstupenky na akci jsou vyprodány.
„Do naší talkshow zveme zajímavé osobnosti českého kulturního života. Jejich účast nás těší stejně, jako nás potěšilo, že pozvání v minulosti přijali Ladislav Špaček, dokumentaristka Helena Třeštíková nebo fotograf Jan Šibík. Vyjádření fanoušků a followerů manželů Třeštíkových na sociálních sítích nám nepřísluší komentovat. Spolupráci manželů s MasterCardem nevidíme jako překážku. Je to náš dlouhodobý strategický partner, stejně jako Visa,“ uvedla ČSOB.
Již dříve se Radka Třeštíková, kterou na Facebooku sleduje přes 40 tisíc lidí, stala tváří značky Carte Noir. Z reklamy však prý její hlavní příjem neplyne a to, co podpoří, si pečlivě vybírá. „Pár nabídek na reklamu jsem dostala už před Mastercard a pár i po něm, ale není to můj denní chleba. Navíc si uvědomuji, že v reklamně na sociálních sítích nejde až tak o mě, ale o zástup lidí, který mě sleduje a samozřejmě zvažuji, čím je na své zdi budu nebo nebudu obtěžovat,“ doplnila.