Volkswagen Sharan 4Motion: Maximálně rodinný typ
Volkswagen
Pokud hledáte vhodné auto rodinné potřeby a nestačí vám tradiční kategorie aut, možná přemýšlíte o MPV. Pak se určitě podívejte do nabídky Volkswagenu, kde najdete Sharan. Můžete ho mít s pohonem všech kol i v sedmimístné verzi…
Dejme tomu, že jsem tradicionalista – raději bych koupil kombi střední či vyšší střední třídy než SUV nebo MPV. Ale jsou lidé, kteří vyšší posaz, výrazné možnosti variability a ohromný vnitřní prostor, který je zpravidla devizou modelů třídy MPV, potřebují. Kde jsou ale limity takového vozu?
Sharan patří k tradičním zástupcům této třídy. První generace, u nás stále hojně rozšířená, se objevila na trhu již v roce 1995 a minulý rok dostala facelift generace druhá. A to je případ testovaného vozu. Co se týče designu, ničím zásadním vás nepřekvapí – je to typický Volkswagen, usedlý, tvarově konzervativní, přesně zapadající do designového jazyka celého koncernu.
Nestyděla by se ani dodávka
Mnohem důležitější jsou jiné aspekty vozu, tedy hlavně zmiňovaný prostor interiéru a jeho využitelnost. Pracoviště řidiče vyniká více méně hlavně v tom, že sedíte nečekaně vysoko. Sedadla i pozice za volantem je naprosto běžná, průměrná. Zásadnější je to vzadu. Na druhou či třetí řadu sedadel se dostanete pomocí bočních posuvných dveří, v našem případě ovládaných elektricky. Výhoda tkví v tom, že je možné je ovládat klíčkem, nevýhoda pak v tom, že manuální ovládání je vyloučené. Dveře se začnou otevírat v okamžiku, kdy vezmete za kliku, potom od vás ovládání přeberou a sami pomalu odjedou dozadu. Upřímně, toto řešení si odpusťte a ušetříte 18 300 Kč. To samé platí u pátých dveří – elektrické se pohybují velmi pomalu a to je otravné (příplatek 14 400 Kč). Druhá řada sedadel se dá posouvat, odklápět (tím vznikne přístup do třetí řady), či celá vyjmout. Praktické části vozu nelze nic vytknout. Celkový objem zavazadlového prostoru sedmimístné verze je o něco nižší než v případě pětimístné, ale i tak jsou hodnoty impozantní. Základní 300 l v případě vyklopené třetí řady sedadel nezní vábně, jenže v pětimístné konfiguraci, kterou budete stejně používat nejčastěji, je objem kufru 885 l. Maximální hodnota, které lze dosáhnout, činí 2430 litrů, což je údaj, za který se nemusí stydět ani střední dodávka. Svou roli zde hraje krabicoidní tvar vozu – zavazadelník má i v nejužším místě celých 108 cm na šířku. Nechybí ani řada odkládacích míst či ventilace rozvedená účinně po celém vnitřním prostoru vozu. Novinkou v rámci faceliftu je druhá generace informačních a zábavních systémů, která funguje dle očekávání naprosto intuitivně.
Čtyřkolka jede za vás
V současné době je Sharan nabízen pouze s dvoulitrovými čtyřválci TDI a TSI. Naftovou jednotku lze mít s výkonem 150 k či 184 k, přičemž k pohonu testovaného vozu sloužil slabší motor (protože byl spojen se čtyřkolkou 4Motion a manuální převodovkou). V praxi kombinace, o které bych u podobného auta uvažoval jako první. Motor pro MPV bohatě stačí, jeho výkon je dostatečný a projev celkem kultivovaný. Při normálním ježdění jsem spotřeboval necelých 8 l/100 km, což považuji za odpovídající. Šestistupňová převodovka funguje hladce a pohodlně a nelze jí nic vytknout. Pohon 4Motion přináší neustálou trakci všech kol, nestalo se mi, že by přední kola stihla proklouznout. V praxi automatický pohon všech kol pomáhá i při ostřejší jízdě zatáčkami. Nedivte se mi, že jsem ji zkoušel – Sharan má ve své třídě velmi nadprůměrné jízdní vlastnosti. Pevně se drží asfaltu, má přesné řízení, dobrý podvozek a ochotu měnit směr. Jízdně je tedy skutečně vyspělým vozem, nevadí ani tužší odpružení, protože i tak nejsou přejezdy nerovností rušivé. Čtyřkolka funguje velmi rychle i na nezpevněném povrchu, kde se ukazuje její vyspělost. Výhodou je fakt, že do její práce nemusí řidič zasahovat.
Sharan je víceméně auto za milion korun. I když cena testovaného kusu v nižší výbavě Comfortline začíná na 970 900 Kč, s příplatky magickou hranici snadno překročíte. V rámci segmentu se jedná o lehce nadprůměrnou cenu.
Sharan předvádí kompletně obměněnou nabídku modulů informačních a zábavních systémů. Základem je sériový systém s dotekovým displejem 6,5 palce Composition Media, navigaci obsahuje Discover Media. Nabízí se řada funkcí: Car-Net App-Connect či Guide & Inform. Rozhraní App-Connect spojuje systém s chytrými telefony a umožňuje nahrávat do vozu nejrůznější aplikace. Systém Guide & Inform nabízí služby z oblasti dopravního zpravodajství, hlášení o dopravních kolonách, informace o volných parkovacích místech či odkazy na čerpací stanice. Novinkou je také aplikace Media Control, díky které je možné v systému Discover Media přehrávat multimediální soubory či používat tablet.
Celkově je Sharan auto, které je v rámci segmentu nadprůměrné. V oblasti přepravy věcí téměř nemá konkurenci a velmi silný je i z hlediska jízdních vlastností. Je skvělým rodinným autem, které zvládne vše, co od něj budete vyžadovat. Jen mu bohužel trochu chybí šťáva.
Plusy:
Variabilita, interiér, prostornost, pohon všech kol, motor, podvozek
Minusy:
Elektrické ovládání dveří, přehlednost přední části, vyšší ceny, chybějící emoce
Verdikt:
Sharan splní rodinné požadavky bez problémů. Má skvělý vnitřní prostor, dobrou variabilitu, podvozek, motor i pohon. Je ale třeba počítat s tím, že při jízdě nevyvolává vůbec žádné emoce z jízdy. Je solidním přepravníkem lidí a věcí, který ale neumí jízdu ozvláštnit.