Vize – blízká i vzdálená budoucnost

Vize – blízká i vzdálená budoucnost 4
EchoAuto01
  • Jan Blažek
Sdílet:

Bezdrátové neboli indukční nabíjení akumulátorů elektromobilů, respektive plug-in hybridů, sice nevyřeší ty nejpalčivější problémy, jako je malá kapacita baterek ve vztahu k jejich velikosti, hmotnosti a ceně, případně dlouhé nabíjecí časy, nicméně pár nedostatků spojených s elektrickou mobilitou by vyřešilo. Bezkontaktní přenos elektrické energie pomocí magnetického pole indukovaného cívkami není revoluční (důvěrně je známé třeba z indukčních varných desek), ale rozhodně by majitelům ulehčil v jedné věci – odpadla by jim starost nezapomenout po každé jízdě „připíchnout“ auto do zásuvky.

Technologie OLED je dalším krokem k novému typu adaptivního osvětlení. OLED na rozdíl od klasičtějších a již značně rozšířených LED nevyužívají polovodičové
krystaly v plastovém obalu, nýbrž jde o organické polymery, které se chovají jako polovodiče. Jejich nespornou výhodou je, že můžou být tlusté jen několik nanometrů, mají nízkou spotřebu elektrické energie a dlouhou životnost. Už dnes se využívají třeba v „chytrých“ mobilních telefonech, kde dokážou generovat řádově miliony barev. Toho chce Audi využít nejen při osvětlení kabiny, ale integrovat je též třeba do zadních světel nebo směrovek.

Cloudové služby automobilů Volvo, založené na platformě Ericsson, podporují využívání většího množství služeb, zahrnují jedinečné řešení Park&Pay pro vyhledání parkovacího místa a zaplacení za něj, on-line objednání servisu
a informačně-zábavní aplikace jako třeba Rdio, TuneIn a Stitcher a mnoho dalších, jež šetří váš čas, zvyšují vaše pohodlí a nabízejí nesčetné množství zábavních funkcí, které vám zpříjemní cestování autem. Toto řešení je realizováno a spravováno jako globálně řízená služba na principu cloudu, jež v praxi funguje na základě regionálních a centrálních uzlů.

Koncept F 015 je cvičením na téma „autonomní vozidla“ v podání trojcípé hvězdy. Není bez zajímavosti, že jeden Mercedes S zvládl 1600 kilometrů mezi Mnichovem a Kodaní už před třiceti lety a jel přitom až 185 km/h. Designéři při navrhování současného konceptu zjevně dostali volnou ruku, protože tu máme sedan vytvarovaný do podoby vejce. Auto má sice pořád volant a místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, ale to se může otáčet. Prototyp na elektrický pohon je možné řídit manuálně volantem, nebo přepnout do autonomního módu. Auto pro jízdu bez řidiče používá kamery, radar a ultrazvuková čidla.

Sdílet:

Hlavní zprávy