Dva měsíce s EET: zavírání hospod, zdražování a udávání
ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB
Zavírání hospod, udávání, zdražování, několik výpadků, chybné zobrazování tržeb na portálu Finanční správy i zrušení udavačského webu. Tak by se daly ve zkratce shrnout první dva měsíce s elektronickou evidencí tržeb, která se podnikatelů v pohostinství začala týkat na začátku prosince minulého roku. Podle jejího autora ministra financí Andreje Babiše (ANO) ale evidence funguje bez problémů, hospody nekončí a pokud ano, tak jen proto že nechtějí platit daně, a většina je s EET spokojena. Za dosavadní vrchol je možné považovat Babišovu tiskovou konferenci, kde na základě jakéhosi čtyřprocentního sběru dat prohlásil, že za prosinec se na tržbách vybralo o sto procent více. Podnikatelé to ale vidí jinak.
Do EET je v současné chvíli zapojeno asi 43 tisíc podnikatelů, jak vyplývá z aktuálních čísel finanční správy. Ti si nejčastěji stěžují na technické obtíže s EET a zpomalení provozu. „Drobné technické problémy s instalaci a zdržování celého provozu kvůli neustálému zadávání objednávek do systému a tisku účtenek,“ vyjmenoval nejčastější stížnosti restauratérů Michal Popov ze serveru MenuCesko.cz.
Stížnosti se objevují také na delší dobu při placení a občasné výpadky, které postihují především podnikatele na vesnicích a v horských střediscích. „V normálním provozu to problém není, ale v exponovaných dnech, zvlášť, když přijde větší skupina lidí, je to katastrofa. Na účet čekají hosté i půl hodiny, jsou pak zbytečně nervózní,“ popsal svoji zkušenost na začátku ledna Zdeněk Tyl, který v jizerskohorském středisku Hrabětice už přes 20 let provozuje restauraci Driketa.
Další vedlejší efekt EET mohli pocítit i zákazníci, řada podniků se totiž rozhodla zdražovat. Již před Vánoci portál menicka.cz informoval o tom, že ceny obědů se po zavedení evidence zvýšily v průměru o 4 koruny.
Spor o zavřené hospody
Nejvíce se ovšem mluvilo o tom, zda kvůli zavedení evidence končí některé podniky. Babiš v polovině ledna na tiskové konferenci prohlásil, že skončilo jen 104 hospod a naopak, že jich téměř 400 dalších vzniklo. Reagoval tak na informace a průzkumy, podle kterých stovky hospodských rozhodly raději zavřít.
Sdružení místních samospráv (SMS), které vycházelo z informací od starostů měst a obcí, upozorňovalo, že ohroženo je kvůli evidenci přibližně 700 hospod. Přesnější čísla potom přinesl průzkum mezi pivovary, i ten hovořil o stovkách zavřených podniků. Nejnovější data z konce ledna ukazují, že pivovary přišly od zavedení EET o více než 400 odběratelů, čísla přitom nedodaly zdaleka všechny pivovary.
Opačný trend, než o jakém hovořil ministr Babiš, vykazují v oblasti živnostenských oprávnění pro provozování hostinské činnosti také statistiky společnosti CRIF – Czech Credit Bureau. Loni v prosinci podle nich bylo nově založeno nebo obnoveno 2099 živností a přerušeno či ukončeno 2882 živností.
Výpadky a špatné tržby na portálu
EET zažila také technické potíže. První větší výpadek systém postihl 13. prosince ráno, další větší přišel o silvestrovském večeru a problémy trvaly asi hodinu a půl. Vedle toho si hned na začátku nového roku podnikatelé stěžovali, že od Silvestru se jim na daňovém portálu nezobrazovaly tržby, přestože ve svých online pokladnách měli vše v pořádku. Takový stav přetrvával několik dní, než dala Finanční správa vše do pořádku.
Hned od začátku zavedení EET řada podnikatelů řešila další problém technického rázu – tržby se jim na daňovém portálu Finanční správy zobrazovaly dvakrát, nebo se naopak zobrazoval jen zlomek odeslaných údajů a to přestože v online pokladně bylo vše v pořádku. Na problém je často upozornila sama Finanční správa a chyby jsou v takových případech s největší pravděpodobností na straně výrobců pokladních zařízení.
Podnikatelé si vedle technických potíží stěžovali také na to, že mají kvůli EET a Babišovi ve společnosti nálepku zlodějů. Babiš totiž často opakoval, že podnikatelé a konkrétně hospodští okrádají stát, protože neplatí daně. Kvůli tomu přitom někteří museli začít snášet i urážky od zákazníků. Příkladem může být čtenářka Leona, které někteří zákazníci vulgárně nadávali nebo dokonce utekli bez placení. Paní K. se zase nelíbily urážky od Babiše. „Uráží mě, že z nás dělají zloděje. Ty lži, to už prostě nedávám,“ uvedla serveru Echo24.
Na začátku ledna z pohledu podnikatelů došlo alespoň k jednomu pozitivnímu rozhodnutí. Ministr financí totiž nechal zrušit anonymní udavačský web, na kterém mohli lidé hlásit nevydané účtenky. Babiš nejdříve prohlásil, že o existenci webu nevěděl, když mu novináři připomněli, že se o něm zmiňoval v některých svých prohlášeních, otočil. Připustil, že o jeho existenci asi věděl, prý ale netušil, jak vypadá a že je anonymní. O anonymním udavačském webu jako první informoval server Echo24 už v říjnu loňského roku, jen za měsíc fungování přitom přišlo finanční správě zhruba 1900 oznámení o nevydání účtenky.
Na poslední tiskové konferenci k EET navíc Babiš prohlásil, že se v prosince 2016 vybralo s prosincem roku předchozího o sto procent více na tržbách. Týkalo se to ale jen čtyřprocentního vzorku, u kterého není jasný jeho výběr. To na konferenci ale nepadlo. Babiš tím naštval řadu lidí, kteří jeho výroky považují za nepravdivé. Například podnikatel Vlastimil Bartel se chce dokonce s Babišem vsadit o roční plat.
Na začátku března se přitom k přibližně 40 tisícům podnikatelů v pohostinství, kteří už evidují, připojí dalších 200 až 250 tisíc podnikatelů z maloobchodu a velkoobchodu. Povinné autentizační údaje, bez nichž nelze povinnost plnit, si přitom vyzvedla jen asi desetina z nich.