Domov pro vysloužilé umělce by využili Sloup či Chramostová
umělecký domov důchodců
Co s vysloužilými umělci, o které se nemá kdo postarat? Řešením je podle Nadace Charty 77 Dům čtyř múz. Letos konečně došlo k průlomu a umělci, kterým jejich věk, nemoc či nouze brání ve výkonu povolání by mohli nalézt útočiště v domově na Praze 6. Tuto možnost by konkrétně využili např. herci Václav Sloup nebo Vlasta Chramostová.
Dům čtyř múz snad konečně našel svoje místo. Má se jednat o budovu bývalého Domu pro seniory Elišky Purkyňové na Praze 6, který je ve vlastnictví města. Nedaleko Vítězného náměstí by měl vzniknout projekt, kde by umělci měli důstojně dožít po boku svých kolegů a kde by zároveň měli možnost tvořit. Přání autorky projektu a ředitelky Konta Bariéry a Nadace Charty 77 Boženy Jirků už požehnal i primátor Tomáš Hudeček.
„Zájem už projevilo množství umělců,“ řekla pro ECHO24.cz Božena Jirků. „Z herců je to např. Václav Sloup, který dožívá v domově důchodců v Libochovicích. Nápad se líbil i Vlastě Chramostové, která se s projektem už před časem seznámila.“ Na příkladu Václava Sloupa Jirků dokumentovala případy, kdy kdysi aktivní umělci končí bez speciální péče v ústavech po celé republice.
„Samotný projekt se už připravuje, pokud zastupitelstvo rozhodne v náš prospěch, a já nevidím důvod proč ne, tak by práce na budově mohly začít příští rok,“ pokračovala autorka projektu. „Jsem také ráda, že nám Praha 6 jde vstříc,“ dodala Jirků. Podle ní je odbor sociálních služeb na Praze 6 daleko více nakloněný Domu čtyř múz, než byli radní Prahy 4. Realizování projektu také napomáhá lepší síť sociálních služeb městské části nebo výhodné umístění domu u metra Dejvická.
Deset let trvající peripetie
Nadace Charty 77, Život umělce a Agentura Schok založily v roce 2004 veřejnou sbírku, která slouží k financování ambiciózního projektu Domu čtyř múz. Přispívají do ní návštěvníci kulturních akcí a institucí, stejně tak jako ony samy. Při vybírání tradičně vypomáhají Letní shakespearovské slavnosti, kde mohou dobrovolníci vždy na závěr slavností přispět do kasičky v rukou Jana Třísky.
Jako první se nadace zajímala o objekt zchátralého středověkého Dominikánského dvora v pražském Braníku, který ve vlastnictví Prahy 4 marně čekal na renovace řadu let. Nadace se o areál dvoru ucházela už v roce 2006. Tehdy ani přes to, že k obhajobám s paní Jirků chodil Zdeněk Svěrák, Dominikánský dvůr nezískala.
Před dvěma lety to ale bylo jinak. Božena Jirků se o Domu čtyř múz v objektu dvora vyjadřovala jako o téměř hotové věci. Podle ní byla nadace jediným zájemcem, Jirků už odhadovala rozpočet rekonstrukce (na 160 milionů) a těšila se na zrealizování seniorského centra s multikulturním zázemím. Radnici Prahy 4 se projekt údajně líbil, od začátku ale kritizovala harmonogram a nedostatek financí Nadace Charty 77.
Pro projekt je klíčová aktivní spolupráce radnice i domova umělců
Nadace nakonec přislíbila sehnat až 250milionovou investici na opravu celého areálu, přesto se ale nebyly obě strany schopné dohodnout. Kvůli průtahům pak nadace ztratila zájem. Podle dopisu radním, na který nikdy nedostala odpověď, necítila nadace po celou dobu jednání žádný záměr ani vstřícný postoj k projektu.
Po několikaměsíčním vyjednávání tak dohoda padla. Na konci minulého roku pak dle slov Jirků nepochopitelně v období adventu radnice na Dominikánský dvůr vypsala další výběrové řízení. Toho se Nadace Charty 77 už nehodlala zúčastnit a areál v současnosti dál chátrá. Klíčovou podle Boženy Jirků byla od začátku aktivní spolupráce radnice a projektu, což až letos pochopila Praha 6. Definitivní zelenou Domu čtyř múz mohou dát radní 29. května na jednání zastupitelstva.