Brusel si vede svou: Nová auta v EU mají být v roce 2035 bez emisí. Zklamání, hodnotí Vondra

ZMĚNY V AUTOPRŮMYSLU

Brusel si vede svou: Nová auta v EU mají být v roce 2035 bez emisí. Zklamání, hodnotí VondraAKTUALIZOVÁNO
Český europoslanec Alexandr Vondra označil návrh EK za zklamání, podle něj chybí komisi sebereflexe. Foto: Michal Čížek
3
Ekonomika
Sdílet:

Evropská komise (EK) potvrdila dosavadní cíl, aby nová osobní a lehká užitková auta v Evropské unii byla v roce 2035 s nulovými emisemi CO2. Na tiskové konferenci to řekl eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas.

Komise ale zároveň představila opatření na podporu konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. V tiskové zprávě mimo jiné uvedla, že uvolní 1,8 miliardy eur (zhruba 45 miliard Kč) na vytvoření bezpečného a konkurenceschopného dodavatelského řetězce pro suroviny k výrobě baterií.

"Držíme se cílů pro rok 2035," řekl podle agentury Reuters Tzitzikostas. Evropská komise nicméně v pondělí navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Česká vláda však hodlá usilovat o prodloužení tohoto období na pět let.

"Budeme se držet dohodnutých emisních cílů, ale s pragmatickým a flexibilním přístupem. Naším společným cílem je mít v Evropě udržitelný, konkurenceschopný a inovativní automobilový průmysl, který bude prospěšný pro naše občany, ekonomiku i životní prostředí," uvedla v dnešní tiskové zprávě předsedkyně EK Ursula von der Leyenová.

Český europoslanec Alexandr Vondra označil návrh EK za zklamání, podle něj chybí komisi sebereflexe. "Komise dnes představila netrpělivě očekávaný Akční plán pro evropský automotive. Je to zklamání, zejména kvůli navrženému řešení obrovských pokut hrozících našim výrobcům za překročení limitů CO2 u nově vyrobených modelů. Také se Komise sama pochválila, že cíle stanovené na další roky jsou správné, včetně zákazu prodeje spalováků k roku 2035. Je to pozdě, je to málo, netýká se to nákladních aut atd. Reflexe vývoje v automotive je stále minimální," uvedl Vondra.

Návrh Komise kritizuje i europoslanec Filip Turek. "Můj definitivní návrh - opakovaně ignorovaný a zavrhovaný, který bude muset časem stejně přijít, říká, že se mají pokuty automobilkám za vyrábění aut samozřejmě úplně zrušit. Abych oddálil aktuální apokalypsu, podal jsem výzvu, že je potřeba pokuty za flotilové emise zprůměrovat v čase," uvedl Turek.

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 000 lidí.

V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.

Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. "Chci, aby se náš evropský automobilový průmysl ujal vedení. Budeme podporovat domácí produkci, abychom se vyhnuli strategickým závislostem, zejména ve výrobě baterií," uvedla.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Hele, kámo, to si nedovedeš představit, co bude potom. O nesmrtelnosti

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články