Publikum fascinují vrazi. Má se tomu vycházet vstříc?
SALON O ETICE VE FILMECH
Poslední roky přinesly boom žánru true crime, v němž se formou hraného nebo dokumentárního filmu, seriálu či podcastu vypráví o skutečných zločinech a zločincích. Snad každý sériový vrah má už na některé streamovací službě „svou“ minisérii. Zároveň se ale často mluví i o tom, že společnost by se měla zabývat oběťmi, pamatovat si oběti vražd, a ne jejich pachatele. Výrazněji takové hlasy zesílily po vraždění na pražské filozofické fakultě. Nepřispívá zábavní průmysl k fascinaci vrahy a jejich zločiny? A proč o nich vůbec vyprávět?
Redaktor Týdeníku Echo o tom mluvil s Tomášem Feřtkem, televizním dramaturgem, který mimo jiné pracoval i na populárních seriálech Případy prvního oddělení a Devadesátky, který se mimo jiné vracel i ke kauze orlických vražd, Tomášem Hrubým, producentem a spoluscenáristou nového filmu Manželé Stodolovi, Janem Buštou, autorem filmu á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN, výrazně stylizované rekonstrukce hromadné sebevraždy a vražd členů sekty Chrám lidu vedené manipulátorem Jimem Jonesem, a s Matějem Metelcem, komentátorem a redaktorem čtrnáctideníku A2, který v nedávno publikovaném komentáři v souvislosti s vražděním v Praze psal o odvaze zapomenout jako způsobu společenské sebeobrany.
Celá audio a video verze Echo Salonu ZDE.
Vedla vás hromadná vražda na filozofické fakultě k tomu, že byste nějak znovu promýšleli, na jakých tématech pracujete a jak je zpracováváte?
Hrubý: Přemýšleli jsme o tom v souvislosti s tím filmem, který jsme udělali. Měli jsme už dané datum premiéry a bylo nám jasné, že v tomhle kontextu bude vyvolávat jiný typ reakcí, než kdyby byl uveden před vražděním na fakultě. V téhle době film asi přitáhne větší pozornost, ale také kritiku ze strany těch, kdo tvrdí, že by se nemělo mluvit o vrazích, ale o obětech. Myslím ale, že tahle strategie má také svoje rizika.
Feřtek: Když společnost zažije něco takhle silného, uvědomí si člověk, který zpracovává taková témata silněji, že existují nejenom oběti, ale i třeba jejich příbuzní, kteří vaše dílo mohou vidět, a připomene se jim tak něco, co by raději zapomněli. A to je dlouhodobý problém tohohle žánru. Případy prvního oddělení psal kriminalista Josef Mareš, který ty kauzy ze seriálu vyšetřoval. A pokud měl na pozůstalé kontakt, spojil se s nimi ještě ve fázi výběru námětů a řekl jim, že na seriálu pracuje, a dal jim tak čas se připravit. Pokud někdo vyjádřil nesouhlas, k čemuž myslím došlo, vybrali jsme jiný námět.
Celý Echo Salon si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.
Celá audio a video verze Echo Salonu ZDE.