Publikum fascinují vrazi. Má se tomu vycházet vstříc?

SALON O ETICE VE FILMECH

Publikum fascinují vrazi. Má se tomu vycházet vstříc?
Nepřispívá zábavní průmysl k fascinaci vrahy a jejich zločiny? A proč o nich vůbec vyprávět. Poslechněte si Echo Salon. Foto: Týdeník Echo
3
EchoSalon
Ondřej Štindl
Sdílet:

Poslední roky přinesly boom žánru true crime, v němž se formou hraného nebo dokumentárního filmu, seriálu či podcastu vypráví o skutečných zločinech a zločincích. Snad každý sériový vrah má už na některé streamovací službě „svou“ minisérii. Zároveň se ale často mluví i o tom, že společnost by se měla zabývat oběťmi, pamatovat si oběti vražd, a ne jejich pachatele. Výrazněji takové hlasy zesílily po vraždění na pražské filozofické fakultě. Nepřispívá zábavní průmysl k fascinaci vrahy a jejich zločiny? A proč o nich vůbec vyprávět?

Redaktor Týdeníku Echo o tom mluvil s Tomášem Feřtkem, televizním dramaturgem, který mimo jiné pracoval i na populárních seriálech Případy prvního oddělení Devadesátky, který se mimo jiné vracel i ke kauze orlických vražd, Tomášem Hrubým, producentem a spoluscenáristou nového filmu Manželé Stodolovi, Janem Buštou, autorem filmu á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN, výrazně stylizované rekonstrukce hromadné sebevraždy a vražd členů sekty Chrám lidu vedené manipulátorem Jimem Jonesem, a s Matějem Metelcem, komentátorem a redaktorem čtrnáctideníku A2, který v nedávno publikovaném komentáři v souvislosti s vražděním v Praze psal o odvaze zapomenout jako způsobu společenské sebeobrany.

Celá audio a video verze Echo Salonu ZDE.

Vedla vás hromadná vražda na filozofické fakultě k tomu, že byste nějak znovu promýšleli, na jakých tématech pracujete a jak je zpracováváte?

Hrubý: Přemýšleli jsme o tom v souvislosti s tím filmem, který jsme udělali. Měli jsme už dané datum premiéry a bylo nám jasné, že v tomhle kontextu bude vyvolávat jiný typ reakcí, než kdyby byl uveden před vražděním na fakultě. V téhle době film asi přitáhne větší pozornost, ale také kritiku ze strany těch, kdo tvrdí, že by se nemělo mluvit o vrazích, ale o obětech. Myslím ale, že tahle strategie má také svoje rizika.

Feřtek: Když společnost zažije něco takhle silného, uvědomí si člověk, který zpracovává taková témata silněji, že existují nejenom oběti, ale i třeba jejich příbuzní, kteří vaše dílo mohou vidět, a připomene se jim tak něco, co by raději zapomněli. A to je dlouhodobý problém tohohle žánru. Případy prvního oddělení psal kriminalista Josef Mareš, který ty kauzy ze seriálu vyšetřoval. A pokud měl na pozůstalé kontakt, spojil se s nimi ještě ve fázi výběru námětů a řekl jim, že na seriálu pracuje, a dal jim tak čas se připravit. Pokud někdo vyjádřil nesouhlas, k čemuž myslím došlo, vybrali jsme jiný námět.

Ve filmu Utoya 22. července 2018 se režisér Erik Poppe snažil na plátně prakticky neukázat pachatele masakru Anderse Breivika.
Ve filmu Utoya 22. července 2018 se režisér Erik Poppe snažil na plátně prakticky neukázat pachatele masakru Anderse Breivika. Foto: Profimedia.cz

Celý Echo Salon si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

Celá audio a video verze Echo Salonu ZDE.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články