Český sen podruhé: Škoda Kodiaq
AUTO
Přišel čas důkladně vyzkoušet zbrusu novou, druhou generaci oblíbeného SUV domácího výrobce. Jak Kodiaq obstál při testu o délce zhruba 2000 km?
Hned prozradíme, že velmi dobře. Auto je přirozenou evolucí první generace, nikoli závratnou revolucí. Ze svého předchůdce si bere to dobré a dál to rozvíjí. Tento přístup dává smysl, protože už první Kodiaq jakožto sázka Škody Auto na velké, až sedmimístné SUV se rozhodně vyplatila. Je to vidět i v běžném provozu, ale řeč čísel je ještě zřetelnější – od roku 2016 až do ukončení výroby v letošním roce našel Kodiaq celkem 866 100 zákazníků. V Evropě nejvíc v Německu, ve Velké Británii a samozřejmě u nás.
Škoda zvolila správnou taktiku i z hlediska designu. I když je ostřejší a ukazuje stylistický vývoj designového jazyka značky, stále je na první pohled jasné, že se díváme na Kodiaq. V rámci mezigenerační změny nedošlo k rozšíření vozu do stran, ale k jeho prodloužení o šest centimetrů (při zachování délky rozvoru kol). Uznání zaslouží fakt, že na první pohled není vůz disproporční, jeho délka (4758 mm) je patrná jen při pohledu z boku.
Jaká je nabídka motorů? Jelikož Škoda Auto už má aktuálně dva elektrické modely (Enyaq plus Enyaq Coupé a Elroq), Kodiaq zůstává tradičnější. I když je v nabídce plug-in hybridní verze iV (1.5 TSI, 204 k, přední pohon), většina prodejů se uskuteční v oblasti konvenčních, spalovacích motorů. Ty jsou aktuálně na vrcholu vývoje, čisté a efektivní. U Kodiaqu najdeme celkem tři. Základem je 1.5 TSI s výkonem 150 k, který pohání pouze přední kola. Následuje 2.0 TSI s výkonem 204 k a pohonem 4 x 4 a dvě verze turbodieselu 2.0 TDI. Slabší má 150 koní (pohon předních kol), silnější 193 koní (pohon 4 x 4). Právě poslední zmíněná motorizace prošla oním náročným testem.
Interiér je velmi prostorný a hezky poskládaný. Kokpit ovládly displeje, jeden je místo přístrojového štítu, druhý trčí z palubní desky. Grafika je krásná a množství funkcí obrovské. Hlavní jsou ale jiné věci – vrátily se otočné analogové ovladače, navíc jsou nyní multifunkční! Dobrá zpráva, Škoda Auto vyslyšela většinu a umožňuje nám běžné věci, třeba teplotu, nastavit pohodlně a bezpečně. Dalším fajn krokem je možnost vypnout otravné asistenční systémy jednoduše a rychle na volantu, to také oceňujeme.
Auto je velmi prostorné, a to ve všech třech řadách sedadel (vůz je až sedmimístný). Místa je všude dost, líbí se nám i řešení odkládacích prostor, nabíjecích bodů apod. V pětimístném uspořádání nabídne skvěle přístupný zavazadelník vybavený chytrými úchyty, má až 910 litrů prostoru. Nejsilnější TDI 4 x 4 utáhne přívěs o hmotnosti až 2300 kg.
Motor je jedním slovem kultivovaný. Jeho 400 Nm točivého momentu dostupných v nízkém pásmu otáček zajistí, že vůz o hmotnosti přes 1,8 tuny zrychlí na stovku za slušných 7,8 s a rozjede se až na 220 km/h. V Kodiaqu už nelze mít manuální převodovku, ale DSG dodávané pro většinu verzí je úplně v pohodě, dokonce i odezva při rozjezdu je celkem příjemná. Pohonu není co vytknout, navíc při normální jízdě dokáže potěšit spotřebou 6,5 litru na 100 km.
Velký posun nastal v oblasti podvozku a jistoty v řízení. Komfort je samozřejmě ovlivněn i použitými koly, testovaný vůz na efektních dvacítkách bychom nechtěli. Raději vzít například osmnáctky a mít skutečně pohodlné auto, které plavně překonává nástrahy silnic. Ani není nutné mít adaptivní podvozek, vystačili bychom si s normální sestavou. Kodiaq se řídí samozřejmě, čitelně, nenáročně, umí být skutečně pohodlný jak uvnitř (zejména s ergonomickými sedadly), tak z hlediska jízdního zážitku.
Základní verze Kodiaqu ve výbavě Selection vyjde na 980 000 Kč, slušně vybavený střed s motorem 2.0 TSI 4x4 Exclusive Selection stojí 1 355 000 Kč a vrcholná verze 2.0 TDI 4x4 je za 1 415 000 Kč. Je milé, že Škoda celkem zjednodušila ceníky a příplatků už není tolik. Stačí vybrat pár praktických věcí řekněme za 100 000 Kč a hezký Kodiaq může být váš.
Plusy:
Komfortní podvozek, prostorný interiér, ovladače topení.
Minusy:
Tvrdší sedadla, hluk od 20palcových kol.