Rodinná elektrárna: Nissan X-Trail

AUTO

Rodinná elektrárna: Nissan X-Trail
Japonské SUV s označením X-Trail můžeme na silnicích potkávat už čtvrt století, aktuální generace se oproti té původní vydala směrem spíše elegantním než terénním. Foto: Nissan
17
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Japonské SUV s označením X-Trail můžeme na silnicích potkávat už čtvrt století, aktuální generace se oproti té původní vydala směrem spíše elegantním než terénním. Disponuje zajímavě pojatým pohonem – spalovací motor u ní totiž (kromě základní verze 1.5 VC-T MHEV) nepřenáší svůj hnací moment přímo na nápravu, ale u verzí s označením e-POWER slouží tříválec 1,5 litru jako „elektrárna“, tedy generátor elektrické energie pro elektromotory, jež mají na starosti samotný pohon auta. V případě verze s výkonem 150 kW jsou poháněna přední kola, u vrcholného provedení, které jsme testovali, reprezentuje nejvyšší výkon hodnota 157 kW a vůz disponuje dvěma elektromotory, takže má paralelní pohon všech kol s označením e-4ORCE.

Další zajímavou inovací je nová výbava N-Trek, která je o něco bohatší oproti střední výbavě N-Connecta a klade důraz na rodinné využití. Zejména pak tím, že obsahuje voděodolná sedadla, která lze velmi snadno čistit. Z dalších praktických prvků nechybí třeba posuvná zadní lavice, třízónová klimatizace či vyhřívání sedadel i volantu.

Nissan X-Trail je uvnitř dobře zpracován a použité materiály působí kvalitním a hodnotným dojmem. Displej infotainmentu má rozumnou velikost, přičemž reaguje rychle a jeho rozlišení je zcela dostatečné. Pod displejem a na středovém panelu pak nechybí ani pár fyzických tlačítek, což je jedině dobře. Z hlediska praktičnosti potěší toto bezmála 4,7 metru dlouhé SUV dostatkem odkládacích míst s dostatečnou kapacitou a nezklame ani při transportu osob a nákladu. Na zadních sedadlech dělených v poměru 1/3 ku 2/3 je dost místa a možnost posuvu lavice je také plusem. Kufr má základní objem 575 litrů, což zcela vyhoví běžným rodinným potřebám. Byť má zavazadelník dvojité dno, úplně na 100 procent tento benefit využít nelze. Je totiž dělené ze dvou desek a pod tou, která je blíže nakládací hraně, je uložena technologie pohonu, takže do této části už víceméně nic uložit nejde. Kufr proto není možné udělat hlubší v celé jeho ploše, ale jen v polovině.

Jízdně je X-Trail vhodný spíše pro klidnější řidiče. Jeho podvozek je sice tuhý a vyspělý se zadní víceprvkovou nápravou, ale laděn je spíše do komfortna. Tomu odpovídá i charakter spíše přeposilovaného řízení, jež neposkytuje úplně bezprostřední a přesnou odezvu dění pod koly. K plavnému pohybu i přes nerovnosti pak přispívají také 18palcová kola s vysokým profilovým číslem 235/60 R18. V zatáčkách i při vysokých rychlostech je auto příkladně stabilní, neodskakuje na výmolech a nechová se nikterak záludně. To už nejde říct o asistentu udržování v jízdním pruhu, který při přiblížení ke krajnici zasahuje do řízení docela nevybíravým způsobem, což je spíše ke škodě věci. Když se například musíte na okresce vyhnout protijedoucímu nákladnímu autu, tak vás asistent nejen „zatáhne“ zpět ke středu vozovky, ale i dost citelně přibrzdí, což auta za vámi ne úplně čekají. Naštěstí lze jízdní asistenty docela rychle vypnout konfigurovatelnou předvolbou, ale stejně kvůli tomu musíte do menu na přístrojovém štítu.

Technicky zajímavě řešený pohon rovněž potěší spíše klidnější řidiče. Ne že by elektromotory na nápravách nedokázaly rychle zabrat, ale při požadavku na vyšší výkon se spalovací motor vytočí do otáček, které poměrně dlouho drží, a jeho trochu „ukňučený“ hluk je uvnitř docela slyšet. Posádka si toho všimne o to víc, neboť jinak je X-Trail naopak příkladně tichým společníkem. Zajímavostí je, že toto SUV umožňuje i ovládání jen jedním pedálem e-Pedal, kdy auto citelně zpomaluje při sundání nohy z plynu. Ne vždy je to úplně harmonické, ale sžít se s tím dá. Jinak X-Trail samozřejmě rekuperuje i při běžné jízdě.

Kdo by čekal, že se toto celé dosti komplikované pohonné ústrojí nějak podepíše pod zázračnou spotřebu, bude zklamán. Nejméně jsem se dostal lehce pod 7 l / 100 km, přičemž můj dlouhodobější průměr měl hodnotu 8,4 l / 100 km. Není to samozřejmě špatné, ale benefit oproti klasickému pohonu spalovacím motorem mi trochu uniká.

 

Plusy: praktičnost, spotřeba ve městě, jízdní komfort

 

Minusy: odtažité řízení, někdy neharmonický pohon, jízdní asistenty

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Když soudci vládnou…

KOMENTÁŘ

„Nechť soudcokracie zvítězí nad demokracií,“ zněl titulek, kterým se před rokem Deník N vztahoval k možnému soudnímu zastavení Trumpovy kandidatury. „Není jisté ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články