„Ceny pohonných hmot budou dál klesat.“ Nafta je nejlevnější od začátku války

CENY POHONNÝCH HMOT

„Ceny pohonných hmot budou dál klesat.“ Nafta je nejlevnější od začátku války
Nafta v Česku je nejlevnější od počátku ruské invaze, pohonné hmoty klesají už druhým týdnem a ještě zlevní. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Nafta v Česku je nejlevnější od počátku ruské invaze, pohonné hmoty klesají už druhým týdnem a ještě zlevní. Výrazně zlevnila nafta, jejíž cena se dostala pod 37 korun za litr a aktuálně se u čerpacích stanic prodává za 36,87 koruny za litr. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 37,64 koruny. "Češi nyní tankují naftu o čtyři koruny na litr levněji než Maďaři a mají ji levnější i než Poláci a Slováci," říká hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Čísla a ceny vyplývají z údajů společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje. Pohonné hmoty v ČR zlevňovaly vytrvale od konce loňského října. V prvních dnech letošního roku ceny rostly, následně začaly kolísat. Nejlevnější benzin natankují řidiči v Jihočeském kraji, kde je litr v průměru za 37,20 koruny. Nafta je nejlevnější v Ústeckém kraji, litr tam prodávají průměrně za 36,09 koruny.

Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 38,87 koruny. Nafta se tam tankuje za 38,61 Kč za litr. V meziročním srovnání je nyní benzin o 56 haléřů na litru dražší než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 0,83 Kč na litru méně.

Průměrná celorepubliková cena litru nafty se předevčírem propadla pod hranici 37 korun za litr. "Naposledy se pod touto hranicí nafta prodávala loni 25. února, tedy pouhý den po zahájení ruské invaze na Ukrajinu," podotýká ekonom a spolupracovník redakce Echo24. Dopady ruské agrese následně vyhnaly cenu nafty až k úrovni 50 korun za litr a dramatické zdražování pohonných hmot bylo klíčovým zdrojem nejvýraznější inflace za několik desetiletí.

"Cena nafty nyní klesá rychleji, neboť nadprůměrná naplněnost plynových zásobníků v EU a stále poměrně teplé počasí snižují poptávku po topné naftě, používané v průmyslu," predikuje Kovanda s tím, že nafta bude zlevňovat dalších sedm dní. Poptávku po naftě také snižuje omezování průmyslové výroby, k němuž dochází v důsledku vysokých cen energií.

Ke zlevnění motorové nafty přispívají také nenaplněné obavy z cenových otřesů v důsledku zavedení embarga na dovoz ruských ropných produktů do EU. "Před zavedením embarga probíhalo horečné předzásobování ještě ruskými palivy, které pomohlo utlumit možný cenový šok, stejně jako mu pomohl předejít fakt, že se evropským odběratelům daří nacházet alternativní dodavatele z jiných zemí, než je Rusko," uvádí Kovanda s tím, že ropa zlevňuje také kvůli otevírání čínské ekonomiky po uvolnění tvrdých covidových restrikcí. Tento tlak žene cenu ropy vzhůru, neboť Čína je jejím největším dovozcem na světě.

Levnější benzín než v Česku mají země jako je Rumunsko, Polsko, Bulharsko, Slovensko či Chorvatsko. Zatímco na Slovensku, v Rakousku, Maďarsku a tradičně v Německu či Itálii natankujete naopak mnohem dráže. "Zato nafta je výrazněji levnější jen v Bulharsku a Chorvatsku. Ve Slovinsku a v Rumunsku je její cena srovnatelná jako v Česku. Přitom v Rumunsku bývala tradičně citelně levnější. Nečekaně je nafta dražší v Polsku. A pak na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku a samozřejmě v Německu či Itálii," doplňuje hlavní ekonom Trinity Bank.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články