„Ambiciózní a odvážné.“ Dotace na elektronabíječky míří na náklaďáky. V Česku jich jezdí minimum
DOTACE NA ELEKTRONABÍJEČKY
Ministerstvo dopravy vypsalo výzvu na dotace pro výstavbu elektronabíječek v hodnotě 400 milionů korun. Chce tak podpořit výstavbu elektronabíječek pro nákladní vozidla. V Česku je elektrických nákladních vozidel přitom registrováno pouze několik desítek. Samo ministerstvo označuje plán rozvoje za ambiciózní a tvrdí, že v současnosti je potřeba velké odvahy investorů k budování elektronabíječek. Ministerstvo však vychází ze schválené evropské regulace.
V Česku rozhodně elektrická nákladní vozidla úspěchy neslaví. Za posledních pět let jich bylo zaregistrováno 32, ať už plně elektrických či hybridních, z toho hned 27 v minulém roce. V roce 2024 tak tvořily 0,3 % nově registrovaných vozidel. Průměr EU je 2,3 %.
NOVÝ TÝDENÍK: Nezvládli to. Deset let starý migrační sen Merkelové se mění v noční můru
Ministerstvo už podobnou výzvu vypsalo loni, kdy z celkově nabízené miliardy korun bylo vyčerpáno 540 milionů korun a na základě této výzvy se buduje 54 nabíječek v pěti dobíjecích parcích. „S ohledem na velmi omezený trh elektrických nákladních vozidel, hodnotí ministerstvo dopravy výsledky této výzvy velmi pozitivně,“ uvedl Jan Bezděkovský, který má na ministerstvu dopravy na starosti elektromobilitu a s evropskou síť TEN-T.
Vzhledem k tomu, že loni nebyla celá výzva vyčerpána, muselo podle evropských pravidel ministerstvo dotaci snížit a letos je připraveno podpořit výstavbu těchto výkonných nabíječek až 400 miliony korun. Jaký však bude mít mezi provozovateli nabíječek úspěch, nechce v tuto chvíli odhadovat. „Vzhledem ke stále omezenému počtu registrovaných elektrických nákladních vozidel v ČR, kdy oproti loňskému roku došlo k nárůstu těchto vozidel jen o 29 vozidel (celkově je tak v ČR jen 52 elektrických trucků), se počet žádostí v této nové výzvě odhaduje velmi těžko. Začít budovat tento typ dobíjecí infrastruktury již v tomto prenatálním stavu nákladní elektromobility totiž vyžaduje velkou investiční odvahu,“ uvedl Bezděkovský.
Požadavek budování nabíječek vychází z evropského balíčku FitFor 55 a ze směrnice o rozvoji infrastruktury u alternativních pohonů (AFIR), podle které má od roku 2026 být na hlavních evropských tazích pod zkratkou TEN-T každých šedesát kilometrů dostupné elektronabíjení pro automobily o výkonu 400 kilowattů. V případě autobusů a nákladních vozidel pak nařízení počítá s až pětkrát vyšším výkonem a stanovuje podobné podmínky vzdálenosti od roku 2030. Právě na tuto část nařízení dotace míří.
Síť TEN-T se týká hlavních českých tahů, především mezi Prahou, Brnem a Ostravou.
Samo ministerstvo uvádí, že nařízení AFIR je velmi ambiciózní a Česká republika usilovala neúspěšně o jeho změnu. Nyní se tak ministerstvo podle Bezděkovského snaží podmínky dotace nastavit bez zbytečných omezení a chce aby u těchto stanic pro nákladní vozy mohla nabíjet i osobní vozidla.
Ministerstvo však počítá i s tím, že o elektronabíječky bude zájem i u zahraničních řidičů, jelikož ČR je významnou tranzitní zemí.
V celé EU pak loni bylo nově zaregistrováno přes 7 500 nákladních vozidel na elektrobaterie či hybridy. Oproti loňsku došlo k poklesu registrací a to především díky poklesu registrací ve Francii (-57 %) a Nizozemsku (-42%). Celkem je tak podle dat Čisté mobility v Evropě přes 320 000 elektrických nákladních vozidel.