Obavy automobilek. Čína od prosince omezí vývoz grafitu, důležité suroviny pro baterie do elektromobilů
OBCHODNÍ VǍLKA
Obchodní válka mezi Západem a Čínou o další krok pokročila. Peking bude od 1. prosince vyžadovat vývozní povolení pro některé grafitové výrobky z důvodu ochrany národní bezpečnosti. Uvedlo to podle agentury Reuters čínské ministerstvo obchodu. Čína je největším světovým producentem a vývozcem grafitu, který se používá v bateriích pro elektromobily. Čínské firmy mají více než 80% podíl na světovém trhu. Spekuluje se, že se jedná o čínskou odvetu poté, co Evropská unie zahájila vyšetřování, zda elektromobily vyrobené v Číně nenarušují subvencovanými nízkými cenami hospodářskou soutěž.
Čína zavádí omezení ve stejné době, kdy zahraniční vlády zvyšují tlak na její společnosti kvůli jejich průmyslovým praktikám. Evropská unie zvažuje cla na elektromobily vyrobené v Číně kvůli podezření, že využívají nepoctivých výhod ze subvencí. Americká vláda tento týden rozšířila omezení přístupu čínských firem k polovodičům, včetně zákazu prodeje pokročilejších čipů pro umělou inteligenci vyráběných společností Nvidia.
Podle nových omezení bude Čína vyžadovat povolení k vývozu u dvou druhů grafitu, včetně syntetického grafitu vysoké čistoty, tvrdosti a pevnosti a grafitu v podobě přírodních plátků a produktů z nich.
Čína podle US Geological Survey vytváří asi 65 % celosvětové produkce tohoto klíčového materiálu. Čínské společnosti mají více než 80% podíl na trhu se grafitovými materiály pro automobilové baterie.
Podle analytiků mají nová opatření zajistit domácí dodávky grafitu pro vojenské použití, a také pro domácí výrobu baterií. S rostoucím prodejem elektromobilů se jejich výrobci předhánějí v zajišťování dostatečných dodávek surovin, hrozí ale, že jich bude nedostatek. Zatím však není jasné, jak velký dopad budou mít nová opatření v krátkodobém výhledu, protože neznamenají zákaz vývozu, jen jeho kontrolu.
Evropská unie zahájila nedávno vyšetřování, zda elektromobily vyrobené v Číně nenarušují hospodářskou soutěž tím, že byly prodávány za nízké ceny s pomocí státních dotací. Psali jsme o tom zde. "Vývozní omezení bereme jako odstrašující prostředek pro vyšetřování EU," řekl zdroj z evropského obchodu japonskému serveru Nikkei.
Vznikly obavy, že například společnost Northvolt vyrábějící baterie se sídlem ve Stockholmu, může mít problémy se získáváním grafitových a anodových materiálů, což by mohlo poškodit plány na zvýšení výroby. Northvolt přitom spolupracuje s Volkswagenem a dalšími automobilkami.
Západní automobiloví giganti již spěchají, aby zajistili nové dodavatele, než Čína oficiálně zavede svá vývozní omezení. Americká Tesla podepsala dodavatelskou smlouvu s australskou společností, která vlastní grafitový důl v Mosambiku, informovala agentura Reuters a další média. Podobně se na Austrálii obrátila například i německá automobilka Mercedes-Benz.
Omezení jsou podobná těm, která Čína zavedla od 1. srpna pro dva kovy potřebné pro výrobu čipů - gallium a germanium. Omezení v posledních měsících snížila vývoz těchto kovů z Číny.
Nové investice ve Spojených státech a v Evropě mají za cíl snížit čínskou nadvládu nad grafitem. Odborníci z odvětví ale očekávají, že to bude těžký boj.
Podle celních údajů Číny patří mezi hlavní odběratele jejího grafitu Japonsko, Indie, Jižní Korea a Spojené státy.
Čína v posledních letech snížila těžbu přírodního grafitu kvůli ochraně životního prostředí a od roku 2021 zvýšila produkci syntetického grafitu. Syntetický se nyní na celkové čínské produkci podílí 70 procenty, uvedla konzultační společnost Mysteel.