Vláda má nový plán obrany státu. Chce zapojit školy, úředníky i firmy
OBRANNÁ KONCEPCE
Vláda v týdnu schválila novou Koncepci přípravy občanů k obraně státu na období let 2025–2030. Jd o strategický dokument, který přináší zásadní změny ve způsobu, jakým stát připravuje své obyvatele na řešení bezpečnostních krizí. Podle ministerstva obrany má koncepce reflektovat současné bezpečnostní hrozby a vytvořit systém, který zahrne nejen studenty, ale celou populaci. Současně se resort snaží uklidňovat – nejde o cestu k obnovení branných cvičení ani povinnou vojnu, dušuje se.
Dosavadní systém přípravy občanů k obraně se zaměřoval především na žáky a studenty základních a středních škol. Programy, jako je Příprava občanů k obraně státu (POKOS), zahrnovaly prezentace o fungování armády, základy první pomoci či orientaci v terénu. Nová koncepce ale přináší širší záběr.
🇨🇿Aby občané věděli, jak se mají zachovat během krizových situací. Přesně to je předmětem Koncepce přípravy občanů k obraně státu, kterou včera schválila vláda.
— stratkom_cz (@Stratkom_CZ) January 9, 2025
K případnému zvládnutí mimořádných událostí, které se mohou týkat nás všech, má pomoci vzdělávání, spolupráce s… https://t.co/QqBOp2GK5O
„Koncepce reflektuje potřebu zapojení celého státu a společnosti. Zajišťování obrany není úkolem pouze ministerstva obrany a ozbrojených sil,“ uvedli zástupci armádního resortu. Nový dokument zdůrazňuje vzdělávání nejen pedagogů, ale i zaměstnanců veřejné správy a pracovníků klíčových firem. Důležitým pilířem se stane také spolupráce s nevládními organizacemi a strategická komunikace.
„Dlouhodobé zhoršení bezpečnostní situace nejen v Evropě je zapotřebí brát zcela vážně. Každý občan by měl vnímat svou odpovědnost za obranyschopnost země. Nejde jen o profesionální armádu, ale o širokou přípravu celé společnosti,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová.
Šlachta by přitvrdil
Koncepci někteří uvítali, ale zaznívají i kritické hlasy. Robert Šlachta, předseda hnutí Přísaha, ji označil za krok správným směrem, ale zároveň ji kritizoval za nedostatečnou ambici. „Bohužel vláda nerozumí tomu, jak důležité je mít odolné a připravené občany. Znovuzavedení branné výchovy na školách je nevyhnutelné, pokud chceme být připraveni na mimořádné události,“ uvedl senátor s tím, že Přísaha je pro její obnovu dlouhodobě.
Poslední dny překvapuji i sám sebe! 😁
— Robert Šlachta (@RobertSlachta) January 9, 2025
Už po druhé musím vládu za něco pochválit. Včera to bylo za nominaci Lenky Bradáčové do pozice nejvyšší stání zástupkyně a dneska, to je za to, že chce vláda konečně zlepšit připravenost lidí na zhoršenou bezpečností situaci.
Hnutí… pic.twitter.com/ulqSkPqYxR
Naopak ministerstvo obrany odmítá, že by bylo nutné vracet brannou výchovu v její původní podobě. „Nejde o přípravu na vojenskou službu, ale o vybavení občanů dovednostmi, které mohou být užitečné i v běžném životě, například první pomocí nebo zvládáním krizových situací,“ zdůraznil resort.
Nový systém přípravy stojí na čtyřech pilířích. Jde o vzdělávání – zahrnutí branně-bezpečnostních témat do škol, vzdělávání zaměstnanců veřejné správy a pracovníků klíčových firem. Dále je to spolupráce s nevládními organizacemi – rozšíření aktivit prostřednictvím memorand a dotací.
Podle koncepce je také třeba lepšího plánování obrany státu – definování úkolů obcí a krajů v krizových situacích – a strategické komunikace – zvyšování povědomí o bezpečnosti a obraně.
Koncepce připravuje půdu pro lepší koordinaci a zapojení celé společnosti do obrany státu. „V současné bezpečnostní situaci je stát povinen nejen zajistit samotnou obranu, ale nabídnout občanům znalosti a dovednosti využitelné i v každodenním životě,“ míní ministryně Černochová.
Resort si dal také práci s vysvětlováním některých aspektů, které by mohly lidi znepokojovat. Znamená například nová koncepce návrat povinné vojny? „Ne. Povinná vojna zrušená v roce 2004 se neplánuje obnovit. Branná povinnost však v ČR zůstává součástí zákona,“ upozorňuje. Koncepce jde nad rámec této povinnosti. Zaměřuje se na vzdělávání a osvojení praktických dovedností, které občané využijí nejen při obraně státu, ale i v běžném životě.
Vrací se branná výchova do škol?
Ne v původní podobě. Nová koncepce podporuje zahrnutí obranných témat do vzdělávacího systému, nikoli však jako samostatný předmět. Výuka bude zahrnovat například první pomoc, orientaci v terénu nebo zvládání krizových situací.
„Cílem není připravovat žáky na vojenskou službu, ale vzdělávat je o významu bezpečnosti a vybavit je praktickými dovednostmi,“ uvedlo ministerstvo.
Bezpečnost není podle ministerstva pouze úkolem armády, ale i odpovědností každého občana, podle něj je třeba být připraven na jakoukoli eventualitu a nepodceňovat strategické hrozby. „Nelze strkat hlavu do písku a malovat realitu narůžovo. Bezpečnostní situace není dobrá a my musíme být připraveni,“ uzavírá resort.