Eurodotace na zvýšení poptávky po elektroautech jsou scestné, nesmí projít, zní teď z ODS

ELEKTROMOBILITA

Eurodotace na zvýšení poptávky po elektroautech jsou scestné, nesmí projít, zní teď z ODS
Evropské dotace na elektroauta zbytečně křiví trh, míní ODS. Podle Danuše Nerudové je potřeba nejprve nastavit společná dotační pravidla. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Evropské dotace na podporu poptávky po elektroautomobilech, o kterých uvažuje Evropská komise, jsou scestné a způsobí akorát nestabilitu a výkyvy trhu. Pro Echo24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podobně hovoří také europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) s tím, že bude jednoznačně bojovat za to, aby se nic takového nezavedlo. Přitom současná vláda v čele s ODS loni zařídila dotace na elektromobily pro české firmy za skoro 2 miliardy korun. Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) pro Echo24 řekla, že je nejprve potřeba nastavit společná unijní pravidla pro dotace.

Evropská komise aktivně zvažuje zavedení celoevropských dotací na podporu poptávky po elektromobilech. Podle Teresy Riberaové, výkonné místopředsedkyně Evropské komise, jsou možnosti tohoto programu stále ve fázi příprav. Ministr dopravy Martin Kupka v rozhovoru pro Echo24 řekl, že ho vyjádření Evropské komise v tomto smyslu překvapilo. „A dal jsem jasně najevo, že je to za Českou republiku špatný směr. Jasně se ukazuje, že dotace k ničemu nevedou, naopak mohou přinést – a v minulosti přinesly – nestabilitu a výkyvy trhu a paradoxně držely ceny elektromobilů vyšší, než jaké by mohly být,“ uvedl Kupka.

„Samozřejmě je důležité vytvářet infrastrukturu pro elektromobily a investovat peníze tímto způsobem, s tím samozřejmě problém není. Ale myslet si, že problém poptávky po elektroautech vyřeší nějaké nové dotace, to je prostě zcestné,“ dodal ministr.

PODCAST:

Podle Kupkova stranického kolegy – europoslance Ondřeje Krutílka dotace nikomu nepomohou. „Jakékoliv dotace na elektromobily odmítám. Dotace křiví trh a snažit se ‚tlačit‘ prodeje elektromobilů pomocí nich nepomůže nikomu, kromě toho, že uměle navýšíme jejich počty a utratíme za to peníze. Určitě budu velmi výrazně proti, nic takového nesmí prostě projít,“ řekl pro Echo24 Krutílek.

Představitelé ODS se ale ve své kritice nezmínili, že samotná jejich vláda zařídila dotace na elektroauta pro firmy. Za loňský rok tak bylo českým firmám vyplaceno 1,95 miliardy korun. Dotace byly vyčerpány během sedmi měsíců.

Niedermayer: Velké firemní flotily jsou dobrá cesta

Europoslankyně Danuše Nerudová, která mimo jiné pomáhala připravovat pozici Evropské lidové strany k problém s automobilovým průmyslem, pro Echo24 řekla, že v době energetické krize velké státy v EU dotovaly jejich průmysl způsobem, kterým drtily zbytek Evropy.

NEPŘEHLÉDNĚTE:

„Přes 70 procent schválené veřejné podpory průmyslu šlo do německého a francouzského průmyslu. Proto musíme nejprve stanovit společná pravidla pro dotace, abychom se v budoucnu vyhnuli dvourychlostní Evropy v průmyslu. EU musí nejdříve jasně určit, jak v této oblasti zavede pořádek, než začneme upravovat stávající dotační programy. Diskuse o reformě těchto programů už ale samozřejmě probíhají – mluví se například o větší podpoře infrastruktury pro elektromobily nebo podpora leasingových programů,“ uvedla Nerudová.

Dodala, že takzvaný strategický dialog Evropské komise s automobilovým průmyslem teprve začal, a bylo by proto předčasné dělat závěry a říkat, jaké incentivy by byly pro ně nejlepší nebo ne. „Mimochodem, už po prvním jednání Strategického dialogu bylo ale jasné, že navzdory přesvědčení některých kolegů z ECR a Patriotů, se například automobilky v tuto chvíli nezaměřují na rok 2035. Musíme se řídit reálnými potřebami průmyslu, ne předvolební ideologií,“ dodala Nerudová.

Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) pro Echo24 připomněl, že Spojené státy podobnou dotaci měly. „A hodně to tamní výrobce podpořilo. Na straně druhé, e-mobilita se dostává do fáze, kdy konkurenční tlak tlačí ceny dolů a činí auta více dostupná,“ řekl Niedermayer. Co je podle něj na stole, jsou velké flotily. „To je podle mě dobrá cesta. A měla by být stejná pro veřejný sektor. BEV (elektromobil s baterií – pozn. red.) mají obvykle nižší celkový náklad na vlastnictví. Nemusí začínat nutně na 100 procentech,“ řekl Niedermayer.

Cíl EU v oblasti elektrifikace velkých firemních vozových parků by evropským automobilkám podle odhadů zaručil v roce 2030 poptávku po více než 2,1 milionu elektrických vozidel.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

„Lidé by nás pověsili.“ Topolánek, Havlíček a Skopeček o konci Green Dealu a rozpadu EU

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články