Boeing ve vývrtce. Zlaté časy slavné značky jsou pryč

SKANDÁLY BOEINGU

Boeing ve vývrtce. Zlaté časy slavné značky jsou pryč
Údržba Boeingu 737 MAX 8 na letišti v Rentonu. Tento model měl nalákat aerolinky na svůj úsporný provoz, ale nyní kvůli bezpečnostním problémům hrozí, že se z něj stane propadák. Foto: Profimedia.cz
2
Týdeník
Marian Kechlibar
Sdílet:

„If it is not Boeing, I am not going,“ hlásal svého času slogan vlasteneckých cestujících v Americe. „Pokud to není Boeing, nepoletím.“ Největší americký výrobce letadel byl zároveň pýchou národa, vždyť kdo jiný vyprodukoval tak legendární stroje jako 747? Jistě, byly tu i jiné společnosti, jako brazilský Embraer nebo evropský Airbus, ale Boeing byl dlouhá léta králem trhu. Slogan dnes zní hořce, protože realita se obrátila v pravý opak: cestující i letecké společnosti dávají přednost Airbusu, a to kvůli bezpečnosti. Boeing si v poslední době nasbíral příliš mnoho skandálů.

Modelová řada MAX dostala své jméno nikoli kvůli maximalizaci kvality, ale zisku. Letadla typu MAX měla svým provozovatelům zejména šetřit peníze. Pomáhají k tomu nové a efektivnější motory, jakož i různé optimalizace v aerodynamice stroje. Řada 737 MAX měla Boeingu přinést konkurenceschopnost proti Airbusu A320neo, zejména pak v době, kdy vyspělé státy řeší emise oxidu uhličitého a chudší mají nahnáno z kolísání cen paliva.

Pověst MAXu začala nabírat vážné trhliny už v letech 2018 a 2019, kdy havarovaly hned dva zánovní stroje. Prvním z nich byl let číslo 610 indonéské společnosti Lion Air, druhým let číslo 302 etiopských aerolinek. Zpočátku měla světová veřejnost tendenci považovat obě události za obvyklý problém rozvojového světa; v bohatých zemích už přece letadla nepadají.

Ale vyšetřování ukázalo něco jiného. To, co mělo na svědomí 346 lidských životů, nebyla korupce nebo zanedbání údržby přímo v Etiopii či Indonésii; byla to chyba samotného Boeingu. Na vině byl sofistikovaný systém MCAS, který měl stabilizovat ovládání letadla, ale který přitom nebyl ani důkladně zdokumentován, takže s jeho aktivitou posádka nepočítala. Oba lety poslal k zemi právě MCAS; přitom tou samou dobou Boeing podle všeho dobře tušil, že se v něm skrývají chyby.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Mír na Ukrajině je ještě daleko

KOMENTÁŘ

Když Donald Trump během volební kampaně prohlašoval, že do 24 hodin po svém zvolení zajistí příměří na Ukrajině, jen málokdo to bral doslova. Pro mnohé to však ...

00:01
Mnichovská dohoda jako symbol prohnilého kompromisu. Mír nelze uzavřít za jakoukoli cenu

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články