Jsme rádi, že jsme do toho šli

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Jsme rádi, že jsme do toho šli
Skleněný plášť v podobě spirály, který chrání dřevěnou stavbu pavilonu, jsme navrhli v duchu motta pavilonu „sochání vitality“ a s ohledem na sklářské tradice doma i v Japonsku. Foto: Apropos Architects
5
INZERCE
Sdílet:

Skleněný plášť v podobě spirály, který chrání dřevěnou stavbu pavilonu, jsme navrhli v duchu motta pavilonu „sochání vitality“ a s ohledem na sklářské tradice doma i v Japonsku, říká Michal Gabaš, šéf vítězného týmu autorů návrhu na podobu českého národního pavilonu na Expo 2025 v Ósace.

Architektonické studio Apropos Architects, jehož práce nejvíce zaujala odbornou porotu při posuzování návrhů na podobu českého pavilonu na Všeobecné světové výstavě Expo 2025 v japonské Ósace, se může pochlubit přívlastkem „mezinárodní“ – působí v Curychu, Haagu a Praze. „Vzniklo v roce 2016, kdy jsme ho založili s kolegou Tomášem Beránkem, s nímž se znám od studií, a s mojí ženou Evou, a to v návaznosti vyhranou soutěž na bytový dům ve Švýcarsku (Residenz Eisenerz v Sargans). Následně jsme zvítězili v soutěži na Obecní dům a požární zbrojnici v Moravských Bránicích. Když se tyto dvě zakázky rozběhly, omezili jsme dosavadní zaměstnání a začali se věnovat vlastní praxi,“ vzpomíná jednatel a spoluzakladatel firmy Michal Gabaš.

Základy pro mezinárodní rozkročení Apropos Architects, které už podepsalo smlouvu o stavbě jím navrženého českého pavilonu, byly nicméně položeny dříve, tedy ještě před rokem 2016. „Když jsme s Tomášem končili v roce 2012 vysokou školu, doznívala u nás krize z let 2008 a 2009. V té době jsme si sháněli práci, dělali soutěže, které nebyly zcela jistotou, co se úspěchu týče, a zároveň škola (Fakulta architektury ČVUT v Praze) nabízela program Erasmus Plus. Tomáš vycestoval do Holandska, a ve Švýcarsku, kde studenti tradičně absolvují stáže v architektonických ateliérech, jsem se uchytil já (v Basileji) a moje žena (v Curychu). A k tomu se později přidaly zakázky v tuzemsku,“ vysvětluje Gabaš.

Foto: Apropos Architects

Samo studio na svém webu zmiňuje, že se věnuje zadáním všech velikostí, měřítek, typologií a projektových stupňů – od drobných interiérových úprav až po velké urbanistické celky, od studií po prováděcí dokumentaci a samotnou realizaci. „Zajímají nás zadání, která jsou výzvou, ať už je to požární zbrojnice, velký bytový dům či rekonstrukce kinosálu. Ke všem úkolům se snažíme přistupovat individuálně, a přijde nám, že úkol, který jsme dosud neřešili, je mnohdy inovativnější, než když se typologie opakují,“ srovnává Michal Gabaš.

Možnost zapojit se do přípravy prezentace účasti na Expo 2025 Gabaše a jeho kolegy – Tomáše Beránka, Nikoletu Slovákovou a Terezu Šváchovou – logicky zaujala. „Věděli jsme o něm se stránek komory a sociálních sítí CCEA MOBA a rozhodli jsme se zúčastnit.“ Na první pohled „šibeniční termín“ od poloviny loňského prosince (vyhlášení architektonické soutěže) do 1. března 2023 (termín odevzdání návrhů) Apropos Architects neodradil. „Zažili jsme i výrazně kratší lhůty na podstatně větší objekty. Mimořádně rychlé bylo naopak z našeho pohledu vyhodnocování, tady odvedla velký kus práce odborná porota. Nyní, když jsme podepsali smlouvu o realizaci, tak ty šibeniční termíny teprve přijdou,“ připouští Gabaš s poukazem na procesy, jež musí následovat. A doplňuje, že zatímco na začátku se zakázce pro Expo věnoval jediný člověk, ve finále na ní dělal celý tým ve spolupráci s Terezou Šváchovou a Lunchmeat studio. „Lunchmeat se zabývají audiovizuální technikou, videomapingem, vizuálním stylem a grafikou. My jsme navrhovali architekturu pavilonu, oni vizuální styl. Vyměňovali jsme si nápady, a celý projekt se tím posouval,“ upřesňuje Michal Gabaš.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články