Platíte vysoké zálohy na energie? Dodavatel vám je nesníží, musíte být aktivní sami

PLATBY ZA ENERGIE

Platíte vysoké zálohy na energie? Dodavatel vám je nesníží, musíte být aktivní sami
Co dělat, když platíte příliš vysoké zálohy? Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Markéta Malá
Sdílet:

Ceny energií už nejsou na maximech jako loni, platí vládou zastropované ceny, přesto mohou mít někteří lidé pocit, že jejich měsíční zálohy na elektřinu či plyn jsou neúměrně vysoké jejich spotřebě. Dodavatelé běžně mění rozpis až na nové fakturační období, kdy vycházejí ze spotřeby za uplynulý rok. Během roku zákazníkům výši zálohy většinou jen tak neupravují. Domácnosti musí být v tomto směru aktivní samy. Jak si tedy zálohy změnit a vyhoví vám vždy dodavatel?

Při nastavování měsíčních záloh na plyn a elektřinu hraje roli jak spotřeba odběratele, tak cena, za kterou dodavatelé energie nakupují. Vychází se tedy z úrovně spotřeby z minulých let a z ceny sjednaného produktu. V dnešní době, kdy stále platí cenové stropy, se do konečných cen také promítají.

Obecně platí, že dodavatelé znají historii odběrného místa a vycházejí z toho, že objem spotřeby se výrazně nemění. „Proto jsme schopni nastavit měsíční zálohy tak, aby jich jedenáct pokrylo dvanáctiměsíční období, které je pro domácnosti zúčtovací. Pokud dochází v průběhu tohoto dvanáctiměsíčního zúčtovacího cyklu ke změně ceny, a je jedno jestli k poklesu či nárůstu, umíme zpravidla velmi přesně na základě kvalifikovaného odhadu a pomocí speciálního výpočtového vzorce stanovit předpokládanou spotřebu a tím i upravit zálohy na spotřebu energií,“ řekl redakci Echo24 za skupinu PRE Petr Holubec.

Podle Holubce je drtivá většina záloh stanovena velmi přesně, takže dochází při ročním vyúčtování k přeplatkům či nedoplatků v řádech desetikorun. „Zákazníkům tedy běžně snížení záloh nedoporučujeme, protože se mohou vystavit riziku velkých nedoplatků na konci zúčtovacího období a mohou se pak dostat do problémů,“ říká.

Pokud se domácnost rozhodla výrazně šetřit energiemi a nezměnil se výrazně charakter její spotřeby, tedy například že by došlo ke zrušení elektrického vytápění, projeví se to logicky v ročním vyúčtování a obchodník by poté měl nastavit nižší zálohy. Může ale dojít právě i k výrazné změně, například právě ke zmíněnému zrušení vytápění elektřinou.

„V takovém případě by nám to měl ale zákazník neprodleně nahlásit, jednak dojde zpravidla ke změně sazby a jednak také k jinému nastavení záloh. To se řeší individuálně podle situace a konkrétního případu,“ tvrdí Holubec. Stejně tak se zálohy mohou měnit na přání zákazníka, pokud například ví, že na delší dobu opustí bydliště. Může jít i o případ, kdy hodlá jarní a letní měsíce strávit na svém víkendovém sídle a ve městě být jen v zimě. „V takových případech vycházíme vstříc. Stále je však třeba mít na zřeteli, aby výše oněch jedenácti záloh pokryla očekávanou dvanáctiměsíční spotřebu,“ dodal Holubec.

Podobně to interpretuje i Pražská plynárenská. „Výše zálohy se přepočte na konci fakturačního období nebo při změně ceny. Zákazník si zálohy může do určité míry v odůvodněných případech upravit i sám, například v případě změny počtu členů domácnosti nebo při instalaci nových spotřebičů,“ uvedl pro Echo24 tiskový mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.

Nejlépe poslouží samoodečty energií

I další dodavatelé radí klientům, aby raději platili vyšší částku, než aby na konci vyúčtování obdrželi jednorázový velký nedoplatek. Pokud má však člověk pocit, že platí příliš vysoké zálohy vzhledem ke své spotřebě (a nedošlo u něj v rámci čerpání energií k nějaké větší změně, jak popisujeme výše) a dodavatel mu je na nové zúčtovací období nesnížil, může sám požádat o jejich úpravu.

„Pokud má klient pocit, že jeho zálohy jsou vyšší, než je aktuálně jeho spotřeba, nejjednodušším způsobem je upravit si je v internetovém portálu Energie24 nebo v mobilní aplikaci Energie24. Standardně dovolujeme snížit si zálohy o 10 procent jednou za fakturační období,“ řekl deníku Echo24 Roman Šperňák ze společnosti E.ON.

Zákazníci ČEZu si mohou výši záloh sami upravovat v online portálu Můj ČEZ. „Systém má automaticky zabudovaná určitá omezení jak pro snížení (nepustí zákazníka pod určitou hranici), tak pro zvýšení (hlídá, aby zákazník omylem nenavýšil na deseti nebo dokonce stonásobek). Žádným dalším vyhodnocením či schvalováním však úpravy výše záloh zákazníkem neprocházejí,“ sdělila deníku Echo24 mluvčí ČEZ Alice Horáková.

K nastavení ideální výše záloh slouží samoodečty. „Zákazník jednoduše opíše údaje z elektroměru nebo plynoměru do portálu Můj ČEZ a ten mu vygeneruje optimální výši záloh. Pokud samoodečty provádí zákazník pravidelně, například každý měsíc, může sledovat vývoj své spotřeby a zálohy si pružně podle toho upravovat,“ říká Horáková.

Úpravy záloh posílá ČEZ Prodej vždy při vyúčtování. „Je to z toho důvodu, že od distributorů dostáváme údaje o spotřebě jednotlivých zákazníků jednou ročně. Průběžnou spotřebu zákazníků můžeme sledovat právě jen prostřednictvím samoodečtů,ů dodává Horáková.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články