ČEZ začal znovu brát všechny nové zákazníky, ostatní se ke smlouvě dál nemají

TRH S ENERGIEMI

ČEZ začal znovu brát všechny nové zákazníky, ostatní se ke smlouvě dál nemají
Ústředí ČEZ. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Společnost ČEZ po více než měsíci začala přijímat všechny nové zákazníky. Narušila tak jednu velkou vlnu, kdy většina dodavatelů energií přestala uzavírat smlouvy se zákazníky, kteří by si přechodem k nim chtěli srazit vysoké účty za elektřinu a plyn. ČEZ nabídku nyní rozšířil i kvůli tomu, aby možnost změnit dodavatele měli i zákazníci, jejichž současní dodavatelé je převádějí na spotové ceny na burzách. Uvedl to mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Další distributoři však s přijímaním všech dál otálejí.

„Ceníky otevíráme pro všechny na základě velkého zájmu zákazníků. Chceme se postarat zejména o ty, které teď někteří dodavatelé převádějí na spotové ceny na burzách a zákazníkům účtují nebo plánují účtovat extrémní ceny. Zákazníci těchto společností se na nás v poslední době obracejí a stojí o přechod ke spolehlivému dodavateli s jasnými cenami, které se neustále nemění,“ řekl Gazdík. Někteří dodavatelé podle něho přitom nabízejí lidem ceny i okolo 20 korun za kilowatthodinu silové elektřiny. Nové zákazníky nabírá i innogy.

Například E.ON či Pražská plynárenská však mají přijímání nových zákazníků stále omezené. Někteří dodavatelé přerušili přijímání části nových zákazníků koncem srpna, kdy se velkoobchodní ceny během jednoho dne dokázaly kvůli panice ohledně dodávek z Ruska změnit i v řádu tisíců korun.

Energetické společnosti celé září přijímali jen ty, kteří by se kupříkladu po stěhování chtěli přihlásit na nové odběrové místo. Po polostátním ČEZu přestaly brát nové zákazníky také E.ON a Pražská plynárenská. Už předtím přestala přijímat i společnost Moravské naftové doly (MND). „Z důvodu současné situace na trhu s energiemi dočasně neumožňujeme přechod k E.ONu od jiných dodavatelů. Energie vám nabídneme jen v případě, že připojujete nové odběrné místo. Jakmile se ceny stabilizují, rádi vám připravíme novou nabídku,“ uvedl na svých stránkách kupříkladu E.ON.

Jak však upozorňují všechny strany, zákazníci mají v takovém případě v zásadě smůlu – neexistuje totiž žádný nástroj, který by mohl obchodníky k podpisu smlouvy donutit.

Lidé se těžko mohou domáhat uzavření smlouvy s někým. Pokud to obchodník s energií dělá selektivním způsobem a nepřijímá zákazníky, je to jeho svaté právo, obzvláště ve chvíli, kdy neví, jak má nastavit ceny, aby neprodělával,“ uvedl pro Echo24 advokát Jakub Havlíček z kanceláře Havlíček & Partners.

„Je to podobné jako když budete chtít koupit dům. Pokud někdo nechce prodat, tak ho neprodá. Žádné právo na energie bohužel není,“ dodal.

Nepomohou ani příslušné úřady. „Energetický zákon nedává dodavatelům za povinnost přijímat nové zákazníky, s výjimkou specifických případů, kdy např. zajišťují režim dodavatele poslední instance,“ uvedl za Energetický regulační úřad (ERÚ) Michal Kebort. Podle něj by extrémní vychýlení cen bylo třeba případně řešit s vládou. Tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich pak doplnil, že energie nespadají do gesce ČOI.

Vláda přijala v boji proti vysokým cenám energií řadu opatření. Patří mezi ně příspěvek přes takzvaný úsporný tarif, kdy domácnosti letos dostanou příspěvek 2000 korun nebo 3500 korun v závislosti na spotřebě. Pro příští rok vláda zastropovala ceny silové elektřiny na 6000 Kč za jednu megawatthodinu (MWh) a cena plynu bude zastropovaná na 3000 Kč za MWh. Vláda také od letošního října do konce příštího roku odpustila platbu poplatku a podporované zdroje energie, který činí 599 Kč za každou megawatthodinu elektřiny.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články