„Praha Sobě rozjela kampaň.“ Opozice a Pospíšil kritizují načasování projektu metra O
OKRUŽNÍ METRO
Oprášený projekt na stavbu nové linky pražského metra (okružní linka O) v době, kdy se blíží komunální volby, budí rozpory mezi politiky. Praha Sobě minulý týden oznámila, že bude usilovat o přípravu vybudování tohoto dopravního projektu, což sice politické spektrum i dopravní experti schvalují, opozice a i část magistrátní koalice však kritizují načasování zveřejnění tohoto projektu.
Jedním z těchto politiků je Jiří Pospíšil, předseda pražské TOP 09, která je sice poslední čtyři roky v koalici právě s Prahou Sobě, Piráty a STAN, Pospíšil však své koaliční partnery opakovaně kritizoval kvůli některým krokům a nyní proti nim bude kandidovat v rámci koalice Spolu s ODS, která byla dosud v opozici.
„Naši koaliční partneři rozjeli prezentaci projektů, které jsou jako myšlenka zajímavé, ale jsou to projekty, které bude realizovat až další generace politiků. Jedná se o projekt, který zde byl už debatován v 80. letech a určitě má své opodstatnění, ale musíme realisticky říci, že je to projekt, který se v následujících letech nebude realizovat,“ řekl deníku Echo24.
Podle Pospíšila představení tohoto projektu před volbami může způsobovat mylná očekávání, že by tento projekt mohl týkat příštího volebního období. „Jakmile se vytvoří očekávání, že tady někdo v horizontu 8-10 let postaví metro O a pak se jasně ukáže, že to není možné, tak to občany logicky naštve a vyvolá to zklamání,“ tvrdí komunální politik, který zároveň působí jako europoslanec.
Oprášení myšlenky na metro O připisuje začátku předvolební kampaně. Komunální volby čekají Česko letos na podzim. „Já chápu, že Praha Sobě začala dělat kampaň a když není moc reálných výsledků v oblasti dopravy, tak prezentuje takové vize. Je to určitě pěkné, rozumím té jejich taktice, ale upozorňuji, že u části občanů to může vést k určité deziluzi. Není hotové metro D a už tu hovoříme o takovém projektu,“ dodal Pospíšil. Upozornil také na to, že hlavní město stále nemá hotový ani Pražský okruh.
O něco smířlivěji se vyjadřuje ODS, ta však tvrdí, že Praha Sobě oprášila projekt, který vznikal za primátorů občanských demokratů. „Jako konstruktivní opozice musíme kolegy z Praha Sobě pochválit. Oprášili totiž studie z dob, kdy Prahu řídili primátoři za ODS, kteří s vybudováním prstence metra okolo centra města počítali,“ uvedl starosta Prahy 13 a městský zastupitel za ODS David Vodrážka. Dodal, že ODS obdobnou vizi podporuje řadu let.
Naopak předseda pražského ANO a pravděpodobný kandidát na primátora Ondřej Prokop Prahu Sobě nařkl z toho, že jde o předvolební marketingový nápad. „Dává to smysl, nicméně je škoda, že se to předkládá víceméně minutu před volbami bez nějaké širší diskuse s odborníky. Je to tedy dobrý nápad, ale v podstatě spíše marketingový před volbami, což si myslím, že není úplně nejvhodnější,“ řekl. Dodal, že na základě dosavadních zkušeností by se v případě zahájení přípravy dala očekávat realizace v horizontu 30 let. „Takže by bylo také dobré říci, co se bude dělat těch 30 let pro dopravu v Praze,“ dodal politik.
Na kritiku opozice i části koalice reaguje primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Plán okružního metra není v Praze nijak nová myšlenka. Je úsměvné, že se k této myšlence kolegové z opozice najednou tak hlásí, když jsme oznámili, že ji chceme jako první se vší vážností prověřit. Proč ji Pražanům nenavrhli dříve? Času na to měli dost. A hnutí ANO? Plánujeme prověřit klíčové projekty pro budoucnost pražské dopravy, o kterých experti jasně říkají, že dávají smysl. Kritika od těch, kterým jejich marketingový tým poradil byty pro sestřičky na Libeňském mostě, mi asi nestojí ani za komentář,“ opřel se Scheinherr do hnutí ANO s narážkou na to, že někdejší kandidát na primátora za ANO Petr Stuchlík navrhoval postavit byty přímo v Libeňském mostě.
Metro O by dopravně ulevilo centru, míní experti
Smysl v nové lince metra vidí také dopravní experti. Podle Martina Všetečky z Ústavu pozemních komunikací Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně je ve velkých městech poměrně běžné nestavět všechny linky metra jen do centra. Jako hlavní důvody k tomu vidí v přetížení úseků v centrální části města a zkrácení cesty mimo centrum. „Samozřejmě dost to souvisí s urbanismem města, to znamená, zda je spíše monocentrické, nebo spíše polycentrické,“ podotkl. Výstavba okružní linky podle něj často může podpořit rozvoj dalších oblastí města. Současné zatížení metra v Praze podle Všetečky dospělo do stavu, kdy je podle něj rozumné se otázkou okružní linky zabývat. Zdůraznil přitom, že zatím jde pouze o prověření, ne už zadaní stavby.
Podle Milana Kříže z Ústavu logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní ČVUT vše nasvědčuje tomu, že v budoucnu bude růst počet obyvatel Prahy a okolí. Na to je potřeba reagovat v územním i dopravním plánování, uvedl. Zároveň připomněl, že projekt okružní linky v Praze je zatím vize, přičemž ze studie může vzejít několik variant projektu, který bude mít různý vliv na navazující dopravu a územní plán. Případná stavba nové linky by podle něj měla vycházet z rovnováhy mezi územním a dopravním plánováním ve městě a také z politického i společenského konsenzu.
Experti se shodli na tom, že otázku, zda je vůbec podobná okružní linka v Praze reálná, zodpoví právě chystaná studie proveditelnosti. Podle Kříže je správné, že se o studii uvažuje už nyní, protože někdy nastávají situace, kdy je předem přijato řešení, které se pak ukáže ve studii jako ekonomicky neefektivní. Všetečka v této souvislosti uvedl, že je zatím předčasné hovořit o konkrétním vedení linky ještě před zpracováním studie. Nejvhodnější konkrétní vedení trasy linky by měla zodpovědět právě zadaná studie proveditelnosti.
Nová linka by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Scheinherr uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.
Okružní linka by podle náměstka výrazně zkrátila cesty MHD mezi sousedními částmi Prahy a zároveň zajistila napojení na veřejnou dopravu pro oblasti s plánovanou výstavbou, kde by mělo v dalších dekádách vzniknout bydlení pro více než čtvrt milionu lidí.