Mitsubishi ASX: Levná cesta ke čtyřkolce
Mitsubishi ASX 2020
Mitsubishi ASX zaujímá své zákazníky kromě zvýšené pozice za volantem a slušným vnitřním prostorem také cenou. I proto je často volbou starších lidí, jimž vyhovují výše umístěná sedadla, dobrý rozhled po okolí a příznivá cena za verzi s pohonem všech kol.
Pravda je, že do interiéru ASX se usedá pohodlně. Palubní deska je jednoduchá, designově čistá, což nám nevadí, protože oceňujeme jednoduché mechanické ovladače topení a klimatizace. Uprostřed najdeme v duchu doby nový barevný dotykový osmipalcový displej, který podporuje moderní funkce konektivity.
Vzdušný vnitřní prostor nabízí řadu dobře přístupných a logických odkládacích míst, dost místa na zadních sedadlech a kufr o objemu 488 až 1219 litrů, přístupný širokým vstupním otvorem. Všechny stupně výbavy (aktuálně Inform, Invite a testovaná Intense) jsou vyzbrojeny velmi slušnou paletou bezpečnostních prvků, nejvyšší přidává ještě sledování mrtvého úhlu, situace za vozidlem a asistent změny jízdního pruhu.
Když už jsme u těch výbav, ASX rozhodně láká na cenu. Základní Inform, vybavené vším potřebným včetně manuální klimatizace, koupíte v rámci akční ceny za 429 000 Kč, zlatý střed v podobě výbavy Invite s pohonem všech kol stojí 552 850 Kč a vrcholná verze přijde na 617 850 Kč. Samozřejmě má pohon všech kol, bohužel taktéž s tím spojenou převodovku CVT.
Za jistou řekněme usedlost interiéru může i fakt, že ASX je na trhu už od roku 2010, a i když aktuálně testujeme novou generaci, vypadá spíš jako větší facelift. S celkovými 1,32 milionu prodanými vozy je ASX velmi úspěšným modelem značky, proto nová generace sice vyniká robustnějším designem (a například lehčí karoserií, novým motorem Mivec atd.), ale jinak nedošlo mezigeneračně k revoluci, spíš k evoluci. Proč brát zákazníkům to, co se jim líbí?
Zatímco sázka na optimalizovaný atmosférický dvoulitr je sympatická, masivní rozšiřování převodovky CVT je stěží pochopitelné. Jelikož starou dobrou manuální skříň lze mít pouze s pohonem předních kol, pokud chcete ASX se čtyřkolkou, nic jiného vám nezbývá, takže si budete muset zvyknout na nepříjemně nijaký projev neustále se měnících otáček motoru podle zatížení plynového pedálu a taktéž pomalé reakce při rozjezdu. Tato tupá kombinace pohonu způsobuje, že ASX je auto, které řidičsky vůbec nezaujme, i když to samozřejmě není jeho primární cíl. Motor o výkonu 150 k a 195 Nm zvládne vůz o hmotnosti 1545 kg rozjet na stovku za podprůměrných 12,2 s, maximální rychlost 190 km/h zřejmě většina zákazníků ani nevyužije. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 7,3 l na 100 km, v zimních podmínkách jsme jezdili klidným způsobem nejméně za 9 l na 100 km.
K technice se sluší dodat, že kdyby CVT tolik nezabíjelo charakter vozu, Mivec je jakožto jediná nabídka pod kapotou ASX příjemnou jednotkou. Navíc je možné všechny verze za 35 900 Kč přestavět na LPG. Jelikož je ASX auto, které se kupuje kvůli poměru ceny a užitné hodnoty, dalším argumentem pro volbu nižší výbavy je jízdní projev. Vrcholná verze je totiž vybavena 18palcovými koly, které sice hezky vypadají, ale neblaze se podepisují na jízdním komfortu. Verze se základními šestnáctkami bude rozhodně o dost pohodlnější i obratnější.
Jistá agilita je vůbec tím, co modelu ASX chybí, v zatáčkách je i těsně za hranicí přirozených rychlostí patrná vysoká míra nedotáčivosti a vůbec velmi nízké limity celého podvozku. Auto se na velkých kolech toporně hrne ze zatáčky, místo aby ochotně zatočilo. Věřme, že pocit v základní verzi bude o mnoho lepší.
ASX je vlastně s ohledem na cenu dobrý balíček. Má dobrý interiér, slušný vnitřní prostor, fajn motor, a dokonce i tu čtyřkolku (navíc manuálně ovladatelnou). Je to levný vůz a v některých ohledech je to prostě znát.
P. S. Zvolte určitě nižší výbavu s malými koly.
Plusy:
Vnitřní prostor, skvělá cena, čtyřkolka.
Minusy:
Převodovka CVT, komfort na velkých kolech, jízdní vlastnosti.