Čeští spotřebitelé jsou nejoptimističtější od roku 1998
KOMENTÁŘ
Tuzemští spotřebitelé mají neoptimističtější náladu, co se stavu ekonomiky týče, od roku 1998, od kdy se jejich sentiment sleduje. To se pochopitelně zrcadlí i v číslech ke spotřebitelských tržbám, které si udržují solidní úroveň.
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy klesly v listopadu reálně meziměsíčně o 0,4 procenta. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 5,6 procenta, bez očištění o 6,8 procenta.
Značný optimismus spotřebitelů zapříčiňuje poměrně vzácná kombinace faktorů, která se ovšem dříve či později stane minulostí. Jde o kombinaci levných a dále zlevňujících pohonných hmot, v podstatě nulové inflace a zrychlujícího růstu mezd, jenž má navíc ještě nabrat na obrátkách.
Ekonomika jako celek se navíc „nadechuje“ po letech poznamenaných krizí a recesí. Tato výjimečně příznivá souhra faktorů, které spotřebě nahrávají, má tak silný efekt, že náladu zatím spotřebitelům nekazí – a ani jejich reálné výdaje nesnižuje – žádná z možných hrozeb, ať už jde o návrat deflace do eurozóny, „tvrdé přistání“ v Číně či eskalaci geopolitických tenzí a související imigrantskou krizi.