Bourání pražského Libeňského mostu? Bylo by diletantské

Boj o významnou památku

Bourání pražského Libeňského mostu? Bylo by diletantskéNOVÉ 3
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Po odporu vůči plánované rekonstrukci Libeňského mostu, kterou by došlo k jeho de facto k jeho likvidaci, se pražský magistrát rozhodl dát této významné dopravní památce ještě jednu šanci. Zamýšlenou částečnou demolici bude konzultovat se stavaři z ČVUT. Podle kritiků je bourání a znovupostavení mostu nesmyslné a nemá odůvodnění.

„Pustit se do demolice mostu a následné nákladné rekonstrukce bez špičkových podkladů by bylo diletantství. Věřím, že nám posudek ukáže, že lze zvolit levnější a citlivější řešení,“ uvedl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že ve hře je tedy pouhá citlivá rekonstrukce mostu.

Plánovaná oprava Libeňského mostu má trvat zhruba dva roky a vyjít na dvě miliardy korun. Zamýšlí se už od roku 2006, kdy úřady vydaly územní rozhodnutí a o tři roky později stavební povolení. Povodně v roce 2013 most ale údajně poničily natolik, že pouhá rekonstrukce nestačí. Most je v dezolátním stavu a doprava na něm je nyní omezena.

Proti částečné demolici mostu se postavila Česká komora architektů, radnice Prahy 7 i občanská sdružení. „Libeňský most je v detailech, jako jsou schodiště, osvětlovací stožáry či patní klouby, hrdým reprezentantem kubistického slohu, tedy ryze českého specifika, jež nemá ve světě obdoby a jež České republice získalo v zahraničí patřičný věhlas,“ argumentovali architekti.

Plán most rozšířit je ještě z dob Béma

Současný stav mostu podle kritiků bourání nevyžaduje, navíc by to bylo zbytečně nákladné a prodloužila by se tím doba, po kterou bude most mimo provoz. Jako nesmyslné – předně z hlediska zatížení dopravy v lokalitě – vnímají odborníci i plánované rozšíření mostu o pět metrů na celkových 26.

„Magistrát ani Technická správa komunikací nedisponuje dopravní koncepcí, která by zdůvodňovala rozšíření mostu na 2+2 jízdní pruhy. Přitom ještě v letech 2009 až 2010 Pragoprojekt pro TSK vypracovával variantu projektu opravy mostu v současné šířce. Ale TSK tu dokumentaci později skartovala. Nikdo tedy neví, proč se má most vlastně rozšiřovat,“ uvedl deníku ECHO24.cz správce facebookových stránek Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat Adam Scheinherr.

Čtěte také: Boj o Libeňský most. Chystá se rekonstrukce, nebo likvidace?

Projekt, který počítá s rozšířením mostu, schválil magistrát ještě za primátora Pavla Béma. Současné vedení Prahy dříve argumentovalo tím, že změnou zadávací dokumentace by se začátek rekonstrukce pozdržel o dva až tři roky a do té doby by mohl most spadnout.

Libeňský most, který od roku 1928 spojuje Holešovice a Libeň, vychází z návrhu slavného architekta Pavla Janáka. Ten ve své době udával tón podoby hlavního města. V Praze postavil například Palác Adria (1925), Škodův palác (1926), hotel Juliš (1933) nebo Hlávkův most (1912). Známé je i jeho krematorium v Pardubicích (1923).

V roce 2004 podal Národní památkový ústav podnět na prohlášení mostu za kulturní památku, ministerstvo kultury to ale zamítlo. Památkově chráněné jsou přitom mnohé pražské silniční mosty od Karlova přes most Legií, Hlávkův, Čechův, Mánesův po most přes říčku Rokytku.

Čtěte také: Pražský Libeňský most se opraví za dvě miliardy

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články