Peugeot 5008: Nabrat správný kurz
Peugeot 5008
Peugeot rozšiřuje své pozice mezi výrobci SUV. Za poslední rok představil v oblíbeném tržním segmentu hned pět nových nebo faceliftovaných modelů. Posledním z nich je 5008, která se mezigeneračně zcela proměnila. Přinášíme první jízdní dojmy ze zahraniční prezentace.
V koncernu PSA se dějí změny. Poté, co v České republice převzala zastoupení Peugeot, Citroën a DS skupina Emil Frey, čekají francouzský automobilový gigant další zásadní kroky, tentokrát již celoevropské. Konkrétně jde o německý Opel. Koncern PSA v současné době vede jednání, jejichž cílem je prohloubení spolupráce s americkým GM (majitel Opelu), které může skončit až převzetím dlouhodobě ztrátové značky Opel. Přitom samo PSA bylo ještě před pár lety v minusu. Situace se však změnila v roce 2014, kdy 14 % akcií koupil čínský výrobce Dongfeng Motor a stejný objem i francouzská vláda. Koncern PSA sice přišel o část svého vlivu, ale byl zachráněn. Nový šéf Carlos Tavares ho dokázal vrátit do zisku za cenu snížení počtu modelů, ale jejich posun na trhu směrem do prémiovější sféry.
Futuristická palubní deska
Jedním ze zásadních modelů nové strategie je i nová 5008, kterou jsme mezi prvními v rámci mezinárodní prezentace vyzkoušeli v Portugalsku. 5008 se kompletně proměnila. Zatímco dřív se pod tímto číselným označením skrývalo rodinné MPV, s novinkou chce automobilka prorazit na trhu SUV. Hlavní konkurencí se stane Škoda Kodiaq, případně Nissan X-Trail.
Podstatná proměna 5008 znamená novou platformu (EMP2), výrazný design a odlišný charakter. Peugoet tvrdí, že 5008 je nyní SUV, ale lépe by se možná hodilo označení crossover – a to hlavně z toho důvodu, že SUV by mělo mít pohon všech kol, který 5008 nenabízí. Interiér navíc svým pojetím více připomíná MPV, protože je velmi variabilní a prostorný.
Už po nasednutí zaujme interiér i-Cockpit, a to hlavně futuristicky řešenou palubní deskou s výrazně lepšími materiály než u předchůdce. Uprostřed ční velký dotekový displej o úhlopříčce 8 palců, pomocí nějž se ovládá většina funkcí audiosystému a rozšířené konektivity. Další displej, tentokrát o úhlopříčce 12,3 palce, najdeme v přístrojovém štítu. Jeho výhodou je vysoká úroveň personalizace, přičemž zajímavá je například možnost zobrazení přehledných navigačních pokynů přímo v zorném poli řidiče.
Silnou stránkou nové 5008 je variabilita interiéru a jeho prostornost. Odkládací stránky jsou všude, nechybí ani hluboká schrána na středovém tunelu. Peugeot 5008 je nabízen jako sedmimístný vůz a jednou z nejzajímavějších inovací jsou vyjímatelné sedačky třetí řady – každá z nich uvolní dalších 40 l místa pro zavazadla a při kompaktní konstrukci váží každé pouze 11 kg. Druhá řada je tvořena třemi samostatnými sedadly, která lze dle potřeby naklánět, posouvat či klopit do absolutní roviny. Zavazadlový prostor je taktéž silnou stránkou vozu – v pětimístné konfiguraci činí 780 dm³ (dle metodiky VDA 210) neboli 1060 l (metodou objemu vodu). To je o celých 100 dm³ více než v případě předchozího modelu. Výhodou je nízká nákladová hrana (676 mm od země) i možnost sklopení sedadla spolujezdce, a tím získaná výhoda převážet předměty o délce až 3,2 m. Štědrá nabídka vnitřního prostoru je dána zejména dlouhým rozvorem – s 2840 mm nová 5008 kraluje svému segmentu a při usazení do druhé řady sedadel je tento fakt patrný zejména v oblasti místa pro nohy.
Slušný tříválec
Nová 5008 bude v době uvedení na trh dostupná se dvěma benzinovými a čtyřmi naftovými motory. Základem je slušný tříválec 1.2 PureTech o výkonu 130 k, který jsem i vyzkoušel a rád přiznám, že není vůbec špatný. Dynamika je sice průměrná, ale to u rodinně pojatého vozu nevadí. Má ovšem příjemný zvuk, působí přirozeně a evidentně snižuje hmotnost přední části, což se projevuje výraznější ochotou zatáčet. Druhým benzinovým motorem je čtyřválec 1.6 THP o výkonu 165 koní.
Bez řady bezpečnostních a pre-crash systémů by už nové auto nemohlo uspět. Peugeot 5008 nabízí například systém automatického nouzového brzdění a varování před srážkou, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznání bdělosti řidiče, automatické přepínání dálkových světel, snímání dopravních značek s uvedením rychlosti, aktivní tempomat s funkcí stop, systém aktivního sledování mrtvého úhlu a Visiopark 1 & 2. Jedná se o dvě kamery (ve víku zavazadlového prostoru a masce chladiče), které snímají blízké okolí vozu a jsou doplněny o čidla pohledu shora. Tento již celkem rozšířený systém pomáhá hlavně při parkování a manévrování v úzkých prostorách.
Naftové motory reprezentují čtyřválce 1.6 a 2.0 BlueHDi s výkony od 100 až 180 koní. Vyzkoušel jsem nejsilnější variantu spojenou s automatickou převodovkou EAT6. Ačkoliv nejsilnější 5008 má točivý moment 400 Nm, zrychlení na 100 km/h zabere 9,1 s a maximální rychlost činí 208 km/h, pocitově mi jeho projev přišel vlažnější. Podvozek jednoduché konstrukce dělá, co může, aby 5008 byla pohodlná, ale velká kola předsériových vozů s nízkými pneumatikami nechala do jinak slušně odhlučněného interiéru pronikat občasné rázy. Od širokých pneumatik se navíc ozýval relativně zřetelný hluk. Víc ale určitě odhalí až test běžnější verze (s menšími koly) v domácích podmínkách.
Prodeje nové 5008 budou zahájeny v červnu (ceník ještě není známý) a Peugoet od své novinky očekává hodně. Zejména poté, co se na trhu dobře prosadila menší 3008, jichž bylo od uvedení prodáno již 80 000 kusů. To je skvělý výsledek, který byl naposledy zaznamenán u staršího modelu 206. Dá se předpokládat, že 5008 bude tržně umístěna nad modelem 3008, ale výrazně dražší by být neměla – například ve Francii činí rozdíl v cenách pouze 500 eur, tedy zhruba 13 500 Kč.
Plusy:
Vnitřní prostor, variabilita, kvalita interiéru, motor 1.2 PureTech
Minusy:
Nižší úroveň komfortu podvozku, průměrné jízdní vlastnosti, necitlivé řízení
Verdikt:
5008 získává body hlavně prostorností, variabilitou a v neposlední řadě designem. Jízdní vlastnosti či nabídka motorů jsou průměrné, ale zásadnější nedostatek vidím v absenci pohonu všech kol. Zástupci automobilky se sice nechali slyšet, že lidé v tomto segmentu kupují čtyřkolky jen okrajově, ale stejně mi tato možnost chybí. Elektronický systém Advanced Grip Control upravující přenos a rozdělování točivého momentu na přední kola ji může nahradit jen těžko. 5008 je trendy auto s efektním interiérem a množstvím technologií, a tím pádem možná míří na trochu jiné zákazníky než na ty, kdo hledají pohon všech kol. Uvidíme, jak se mu bude dařit.