Toyota Yaris: Malý a šikovný

Toyota Yaris

Toyota Yaris: Malý a šikovnýAUTOTEST 11
Panorama
Sdílet:

Dlouhodobě platí za symbol spolehlivosti. Dobře si drží hodnotu. A je ideálním autíčkem do města: Toyota Yaris je na trhu již dlouho dobře zavedena a jelikož současná generace letos prošla faceliftem, je načase vyzkoušet verzi s novým motorem 1,5 litru.

Yaris je svým způsobem synonymem městského vozítka, tradičně cílícího spíše na ženy. Ale za jeho volantem se nemusí cítit špatně ani muž. Aktuální třetí generace je sice na trhu již od roku 2013, ale jelikož je stále úspěšná, namísto nové generace Japonci zkraje letošního roku vůz omladili nečekaně důkladným faceliftem.

Ten charakterizuje zejména výrazně modifikovaná příď s novou maskou, nárazníkem a světlomety. Celkově vypadá vůz vizuálně širší, než je, a působí dravějším dojmem. Přepracovány byly i spodní části dveří, v seznamu příplatkové výbavy přibyly diody pro denní svícení, zadní část definují světlomety s novým tvarem. Rozšířená byla i nabídka litých kol a do palety barev přibyly dva odstíny – Tokyo Red a Hydro Blue.

Nečekaný prostor

Další změny je třeba hledat v nečekaně prostorném interiéru. Nové je hlavně čalounění s odlišnými vzory a barvami. Ostatně i přehledný přístrojový štít je nyní podsvícen modře. Přepracovány byly i výdechy klimatizace a došlo k přesunutí některých tlačítek tak, že došlo k vylepšení ergonomie ovládání. Od středních výbav se multimediálním centrem stává displej s úhlopříčkou 4,2 palce.

Je třeba uznat, že použité materiály působí hodnotně a interiér je celkově příjemný. Sedí se trochu výš, než je běžné, díky čemuž není pozice za volantem ideální, ale většina zákazníků tento prvek spíš oceňuje. Jinak víceméně průměrná sedadla potěší výraznějším bočním vedením, než tomu bylo v případě verze před omlazením. Zavazadlový prostor dosahuje hodnoty 286 litrů, což je průměr třídy. Yaris logicky není stěhovák, ale na běžné potřeby zcela dostačuje.

Součástí faceliftu je i jedna celkem zásadní technická inovace: čtyřválec 1,33 litru byl nahrazen objemnějším motorem 1,5 litru. Motor je stále plněn atmosféricky, ale díky většímu objemu nabízí i vyšší výkon: jmenovitě 111 k při 6000/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 136 Nm při 4400/min. V praxi je motor velmi příjemný. V nízkých otáčkách je spíše klidný, ale jeho největší síla přichází ve středních otáčkách, kdy nabízí dostatečnou dynamiku. Kolem 5000/min už jeho síla vadne a nad 6000/min ho vůbec nemá smysl vytáčet. Práce se šestistupňovou převodovkou je příjemná, její dráhy jsou přesné a krátké. Při běžném ježdění Yaris dosahuje spotřeby kolem 6 l/100 km, což je tak akorát.

Toyota Yaris s motorem 1.5 je dynamicky průměrná. Při hmotnosti 1100 kg zrychlí na 100 km/h za 11 s a rozjede se na 175 km/h. Co když ale chcete Yaris s lepšími výkony? Toyota má odpověď. Společně s faceliftem uvedla na trh i limitovanou edici s krkolomným názvem Yaris GRMN. Pohon předních kol mu zajišťuje čtyřválec 1,8 litru s kompresorem Mangusson a rotorem Keaton. Díky nim dosahuje maximálního výkonu 212 koní (!) při 6800/min a točivého momentu 249 Nm při 5000/min. To znamená maximální rychlost 230 km/h a zrychlení na 100 km/h za pouhých 5,3 s. Co za to? Jednoduchá odpověď, 850 000 Kč.

900 novinek

Inženýři Toyoty v rámci faceliftu změnili téměř 900 různých věcí a nevynechali samozřejmě ani podvozek. Yaris vždy platil za jízdně přívětivé auto, ale nyní se chová ještě lépe. Je velmi agilní, obratný a snadno se s ním manévruje. To je samozřejmě dáno i vnějšími rozměry, ale také dobře nastaveným posilovačem řízení (prošel překalibrováním) a celkovou přívětivostí ovládání. Podvozek je naladěn spíše na komfortní cestování, což znamená lehké náklony karoserie v zatáčkách. Ale jinak si Yaris za jízdní projev zaslouží spíš pochvalu, protože je celkem stabilní a jeho vlastnosti jsou velmi čitelné a nezáludné. Upravená charakteristika tlumičů se postará o to, že ani typická česká okreska neznamená žádné rázy do kabiny. Vůz malinko zneklidní pouze v okamžiku, kdy svižným způsobem zdoláváte dost rozbitou cestu.

Toyota tradičně nabízí slušnou výbavu. Už základní model za 277 900 Kč (s litrovým motorem) má elektrická okna, vyhřívaná zrcátka, klimatizaci, sedm airbagů či dešťový senzor stěračů. Nechybí ani paket bezpečnostních systémů, zmiňme například funkci automatického brzdění nebo systém varování před opuštěním jízdního pruhu. Verzi s motorem 1,5 litru koupíte již od 297 700 Kč a nechybí ani nabídka hybridní varianty, která začíná na ceně 387 900 Kč. Pokud se trochu zorientujete v ceníku, zjistíte, že nejprodávanější modely (se středními výbavami) se dají koupit v rozmezí 310 až 330 000 Kč. A to není vůbec špatné.

Třetí generace Yarisu má už sice něco za sebou, ale povedená modernizace jí výrazně prospěla. Stále se jedná o nejprodávanější Toyotu v Evropě (tvoří čtvrtinu prodaných vozů této značky) a není důvod nevěřit, že tomu tak nebude i nadále. Nová generace zatím může počkat.

Plusy:

Prostorný interiér, komfort podvozku, síla motoru, cena

Minusy:

Náklony karoserie v zatáčkách, pozice za volantem

Verdikt:

Důkaz toho, že dobře provedený facelift někdy v pohodě stačí a není nutné hned předvádět novou generaci. Motor 1,5 litru je fajn i přes to, že mu chybí špička výkonu. Zákazníci stejně využívají maximálně střední otáčky, ve kterých se cítí nejlépe. Dynamicky je důstojný a věřím, že bude i nadále nejprodávanější verzí. Zajímavá je i nabídka hybridu, funkčního zejména v městském prostředí.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články