1 Stovky případů

Skandál Wikipedie. Podvodníci mámili za články peníze

, NOVÉ

Témata: ,

Oblíbenou a často využívanou Wikipedii poznamenal nedávný skandál s úplatky. Internetová encyklopedie je založená na svobodném obsahu, jenomže britská skupina podvodníků se rozhodla systém zneužít. Nechávali si platit za to, že zveřejní propagační články firem nebo byznysmenů. Editoři Wikipedie už smazali stovky uživatelských účtů, které byly se zmíněnou podvodnou službou spojeny.

Zneužití systému Wikipedie, jejíž texty tvoří tisíce dobrovolníků, nebylo pro dotyčné nijak složité. Kontaktovali autory článků, jejichž texty už byly jednou zamítnuty například kvůli jejich příliš reklamní povaze nebo z jiných důvodů. Nabídli jim, že článek upraví a nakonec zařídí jeho zveřejnění. Jenomže ne zadarmo.

Zmíněnou techniku popsala pro britskou BBC například anglická společnost Quality Villas. Její článek se na stránkách internetové encyklopedie objevil za poplatek 260 liber (přibližně 9700 korun). Celá transakce jí začala být podezřelá ve chvíli, kdy byl text o této společnosti smazán. Firma si nedělá naděje, že by své peníze někdy dostala zpět.

Oběťmi se nestávaly jenom malé firmy, ale podvodníci pomáhali tvořit také články o byznysmenech nebo tímto způsobem posloužili začínajícím umělcům. Jejich nabídka tím ale nekončila. Po zveřejnění textu se spojili se svými klienty znovu a nabídli jim zajištění ochrany proti smazání nebo úpravě textu, za což si řekli o další peníze.

Vzhledem k jednoduchosti tohoto systému bylo možné podvod odhalit až ve chvíli, kdy si dotyční začali stěžovat, že za své peníze nic nedostali, respektive jejich texty zmizely. Dříve podle BBC nepojali podezření, protože podvodníci vystupovali často pod jmény známých wikipedistů.

Editoři Wikipedie rozjeli akci s názvem Orangemoody a dva měsíce jim trvalo, než skupinu odhalili. Začátkem září bylo zrušeno 381 anglických uživatelských účtu a smazáno 210 článků. Ve zmíněných textech našli při analýze podezřelé podobnosti. Proto došli k závěru, že se jednalo o organizovanou skupinu.

Čtěte také: Skandály britských politiků zmizely před volbami z Wikipedie

Je to mimozemský ještěr, zeditoval Wikipedii uživatel z Kongresu

,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.