Uspějí protesty? Letiště Vodochody bude pokračovat v přípravě rozšíření
Letiště Vodochody bude pokračovat v přípravách rozšíření, umožňuje to nově vydané odůvodnění prosincového rozsudku. Informaci potvrdil ředitel letiště Martina Kačura, podle nějž tak platí původní souhlasný posudek k vlivu na životní prostředí. Letiště nyní bude pokračovat v územním řízení, o stavební povolení by mohlo požádat nejdřív v květnu. Proti rozšíření jsou některé obce, jejich aktuální stanovisko zatím není známo.
Ministerstvo životního prostředí může podat do dvou týdnů kasační stížnost, také se bude znovu vyjadřovat podle novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. „Ministerstvo má nyní 15 dní na prostudování rozsudku a případné podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu,“ sdělila dnes mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.
Městský soud v Praze v prosinci zrušil rozhodnutí ministerstva, které minulý rok zrušilo kladný ekologický posudek EIA, který je podmínkou pro zahájení územního řízení a získání stavebního povolení. „Ztratili jsme 21 měsíců, nyní budeme aktualizovat dokumentaci pro územní řízení,“ uvedl ředitel. Podle něj odůvodnění potvrdilo, že proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) byl správný včetně uvedených podmínek.
Právě to, že rozhodnutí EIA obsahovalo 124 podmínek, kritizovaly některé obce z okolí letiště. Zároveň se obávají hlukové zátěže a nedostatečného řešení odvodnění ploch. S námitkami ohledně dopadů na podzemní vody a hluku se už letiště podle Kačura vypořádalo v aktuální dokumentaci. Mluvčí sdružení Stop Letišti Vodochody a starosta Líbeznic u Prahy Martin Kupka (ODS) už dříve řekl, že obce podají proti prosincovému rozhodnutí soudu kasační stížnost.
Rozšířené letiště mělo začít fungovat už letos. Z původně továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun.
Ministerstvo vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře znovu prověřovat. V červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci. Zrušení EIA poté LetištěVodochody napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale v květnu nařídil, v prosinci pak pražský soud rozhodl, odůvodnění dostali účastníci soudu dnes.
Rozšířené letiště mělo původně začít fungovat v roce 2016. Z bývalého továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun.