Peklo v Dejvicích. Kvůli opravě Korunovační kolabuje doprava
Co s dopravou v Praze 6?
Už dost dramatická dopravní situace na Vítězném náměstí v Dejvicích se od začátku července ještě dále zhoršila. Vinu na tom má uzavření Korunovační ulice, která vede veškerou dopravu přes Letnou do Dejvic. Kvůli uzavírce se tvoří na takzvaném Kulaťáku kolony, situace se ale zhoršila i v dalších částech Dejvic a také na Letné. Za tragickou považují situaci nejen řidiči, ale také lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu.
Přestože je na silnicích prázdninový provoz, v Dejvicích řidiči prožívají peklo. Průjezd přes dejvické Vítězné náměstí trvá desítky minut a řidiči si postojí v několikakilometrových kolonách. Přes Kulaťák totiž jezdí auta, která by normálně jela přes Korunovační ulici. Ta je kvůli opravám mostu od začátku července uzavřena. „V souvislosti s dočasnou uzavírkou Korunovační ulice došlo k zahuštění dopravy v oblasti Vítězného náměstí a jeho bezprostředním okolí. Dopravní situace je komplikovaná zejména v ranních a odpoledních přepravních špičkách,“ potvrdil serveru ECHO24 tiskový mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.
Dopravní situaci kritizují lidé na sociálních sítích, stížnosti od občanů zaznamenala radnice Prahy 6. Situaci na Kulaťáku kritizoval také disident František „Čuňas“ Stárek, který v Praze 6 kandiduje za ODS do Senátu. „Štve mě, že současnou katastrofální dopravní situaci na Praze 6 dále zhoršuje rozkopaná Korunovační. Všichni chápeme, že se most musí opravit. Nechápeme ale, že o zahájení stavby nebyla Praha 6 schopna pořádně informovat své vlastní občany,“ napsal Stárek na svém Facebooku.
Lepší objížďka neexistuje
Objízdná trasa vede přes ulici Milady Horákové, Svatovítskou právě na Vítězné náměstí. Přetíženému Kulaťáku, který od otevření tunelu Blanka zažívá velký nápor aut, se ale ulehčit nedalo. „O moc lépe se objížďka vymyslet nedá. Nejsou tam totiž žádné jiné ulice k dispozici a všechno tak musí jít přes Kulaťák,“ uvedl pro server ECHO24 dopravní expert z hnutí Auto*mat Vratislav Filler.
Situaci ještě zhoršuje to, že na výjezdu z kruhového objezdu nově přibyl přechod pro chodce, který v časech mimo špičku dopravu brzdí. Ten tam Technické správy komunikací (TSK) umístily, protože bez něj považovala neřízený přechod z hlediska dopravy za problematický, protože se na něm chodci vyskytují prakticky neustále. „Nešťastný je také světelný přechod. Ale dočasně je ta propustnost skutečně takto vysoká potřeba. Až skoční oprava, tak se snad bude uvažovat o odstranění signalizace,“ vysvětlil Filler.
Podle Fillera hnutí Auto*mat navrhuje dlouhodobě opatření, které by dopravu na kruhovém objezdu ulehčilo. „Navrhovali jsme světelnou signalizaci na smyčce Podbaba, díky které by se na Kulaťák pouštělo jen omezené množství aut. Doprava by se tak dávkovala už na vjezdu do zástavby,“ vysvětlil Filler.
Radnice hledá řešení
Podle Churavého se ale vedení radnice Prahy 6 snaží nastalou situaci aktivně řešit. „Za tím účelem již byla v součinnosti s hlavním městem adekvátně upravena světelná signalizace na Prašném mostě i v ulici Svatovítská. Nejpozději do poloviny měsíce srpna pak dojde i k úpravě světelných signalizací na vytížené křižovatce ulic Evropská, Gymnasijní a Thákurova, jakož i ulic Milady Horákové, Pevnostní a U Brusnice,“ vysvětlil Churavý, podle kterého tak fakticky vznikne průjezd komunikacemi Evropská, Gymnasijní, Pevnostní a Milady Horákové, což efektivně zajistí snížení nadměrné zátěže Vítězného náměstí a na něj navazující Svatovítské ulice.
Představitelé Prahy 6 také podle Churavého požádali o dočasné zrušení pruhu pro autobusy v ulici Milady Horákové, což by mělo po dobu rekonstrukce Korunovační ulice pomoci plynulosti provozu v úseku mezi Prašným mostem a Hradčanskou, kde se dá po úpravě signalizace očekávat zahuštění dopravy. TSK má také za úkol zpracovat komplexní projekt provizorního výjezdu z ulice U Vorlíků.
Zácpy až do konce roku
Řidiči se budou muset se zácpami na Vítězném náměstí vyrovnat ještě dalších několik měsíců. Opravy budou totiž probíhat až do konce roku, jak serveru ECHO24 potvrdila tisková mluvčí TSK Barbora Lišková. „Celá rekonstrukce potrvá do 31. prosince 2016 a bude realizována po etapách. První etapa je most přes železniční trať,“ vysvětlila Lišková.
V kolonách před kruhovým objezdem ale stojí desítky minut také autobusy městské hromadné dopravy, které míří ze Suchdola. Problém tu přitom byl ještě před uzavírkou Korunovační. Problematická ulice Jugoslávských partyzánů je totiž zúžená do jednoho pruhu, což už dříve způsobovalo kolony. Situaci nepomáhá příliš ani to, že přibližně devadesát metrů před vjezdem na kruhový objezd se ulice rozšiřuje o speciální pruh pro autobusy. Jedinou možností pro cestující, jak si cestu zkrátit a vyhnout se zácpám, je už na Podbabě přestoupit na tramvaj.
Zástupci Dejvic proto také zvažují, že by provedli radikální změnu trasy linky 107, která jede ze Suchdola na Dejvickou. „Alternativní trasa by eventuálně mohla vést od stanice metra Bořislavka, přes ulici Horoměřickou a dále přes Středočeský kraj směrem na Suchdol. Organizace ROPID tak nyní dostala za úkol tuto variantu po všech stránkách co nejdůsledněji prověřit,“ uvedl Churavý. V úvahu podle něj připadá rovněž možnost výraznějšího odklonu linky 143 přes trasu U Brusnice, Jelení, Keplerova, Dlabačov.
Situaci na Vítězném náměstí se dramaticky zhoršila po otevření tunelového komplexu Blanka, který svedl značnou část dopravy právě do problematické Svatovítské ulice. Přitom žádný problém vůbec nemusel vzniknout, pokud by se městská část držela svých plánů. Už od počátku tisíciletí se mluvilo o obchvatu, který měl vzniknout společně s otevřením Blanky. Auta by po výjezdu z Blanky, přejetí železniční trati zahnula doleva a mezi tratí a areálem kasáren dojela na křižovatku Evropské a Gymnazijní ulice.