8,5 roku pro polského řidiče, který ve Studénce vjel do pendolina
Tragická srážka vlaku s kamionem
Polského řidiče Slawomira Wojciecha, který způsobil v červenci loňského roku tragickou srážku kamionu s vlakem pendolino, odsoudil soud na 8,5 roku. Soud mu také udělil zákaz řízení na území České republiky po dobu 10 let. Soudce se tak přiklonil k horní navrhované hranici. Statní zástupce Aleš Boháč žádal pro polského řidiče Slawomira Wojciecha Sondaje až devět let.
Řidič vjel na železniční přejezd, kde jej uvěznily závory, na červenou. Krátce na to do kamionu narazil vlak. Tři lidé nehodu nepřežili. Dvě desítky dalších utrpěly zranění.
Žalobce také navrhoval udělení zákazu řízení na maximální možnou dobu deseti let. „Mám za to, že obžalovaný by už nikdy neměl řídit,“ řekl. Podle něj si tak vysoký trest vězení zaslouží s ohledem na následky nehody, formu obhajoby i postoj, který zaujal. Polákovi hrozilo desetileté vězení. Nejvyšší trest žalobce nepožadoval jen proto, že Sondaj dosud nebyl trestaný. Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti.
Polák má za sebou řadu přestupků
Polský řidič má za sebou řadu dopravních přestupků a dopravních nehod v Polsku i dalších zemích Evropy. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. „Včetně tamního bodového systému. V posledních dvou letech byl 16krát přistižen při spáchání přestupku. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz,“ uvedl Boháč.
Čtěte také: Závory byly nahoře a červenou jsem neviděl, hájí se řidič od Studénky
Sondaj se hájil tím, že na přejezd mohl vjet, protože závory byly zvednuté. Zapnuté červené světlo podle něj neznamenalo, aby zastavil. Dále uvedl, že v kolejišti zůstal stát, protože mu závory opuštění prostoru zakázaly. „Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů,“ uvedl státní zástupce. Lítost, kterou polský řidič projevil, označil za formální a účelovou. „Mají sloužit k udělení mírnějšího trestu,“ řekl.
Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 vteřin svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížil na přibližně 140 kilometrů za hodinu. Podle Boháče ohrožoval na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.