Lexus IS: Sportovní střední třída podle Japonců přináší výkon i luxus

Lexus IS 200t F-Sport

Lexus IS: Sportovní střední třída podle Japonců přináší výkon i luxusAUTOTEST 12
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Lexus je sice mladá automobilka, ale už se ve světě prémiových modelů stihla velmi dobře zapsat. I když se dost orientuje na hybridy, má i „normální“, navíc velmi zajímavé modely.

IS je název pro Lexus střední třídy, který se prodává od roku 1998. V současné době existuje ve třetí generaci, která rozvíjí designový jazyk současných lexusů. Ostré hrany a ohromná lichoběžníková maska chladiče v kombinaci s malými světlomety jsou zárukou neustálé pozornosti okolí. Opravdu jsem už delší dobu nejezdil autem, které by u většinou lhostejných kolemjdoucích způsobovalo tolik emocí. Jeden člověk za mnou si mou jízdu dokonce natáčel za volantem a jsem si jistý, že právě kvůli vizáži sedanu. A je příjemné, že i když auto vypadá celkem sci-fi, nepůsobí na lidi agresivně.

Atmosféra pohlcující smysly

Nejlepší je první usednutí do interiéru. Lexus prostě umí vytvořit na palubě tak jedinečnou atmosféru, která dokonale pohltí vaše smysly. Všechno do sebe zapadá, auto si obléknete a po pár okamžicích se cítíte jako v důvěrně známém prostředí. Nemusím připomínat kvalitní kůži na bezvadně tvarovaných sedadlech i palubní desce či padnoucí volant a dobrý přehled o dění kolem. Přístrojový štít je vyřešen naprosto geniálně – má totiž posuvný hlavní „budík“: v případě, že tlačítkem upravujete například nastavení řady bezpečnostních systémů, odjede do strany a uvolní místo displeji. Pak se zase vrátí doprostřed, takže je přesně ve vašem zorném poli.

Palubní deska je vertikálně orientovaná a na ovladače jsem si velmi rychle zvyknul. Trochu mě mrzelo, že některé jsou pouze plastové (tlačítko hlasitosti a další), i navigace by se mohla snadněji ovládat. Slouží k tomu totiž „myška“, která vyžaduje cit a zvyk a při jízdě příliš zaměstnává pozornost. Proto jsem měnil nastavení pouze v momentu, kdy jsem bezpečně stál na místě. Prostor pro zadní cestující je průměrný. Větší postavy se možná bouchnou hlavou o strop a na nohy mají místa tak akorát, určitě ne víc. Sedan nemůže nabídnout ohromný zavazadelník jako liftbacky, ale 480 litrů místa mi bohatě stačilo. Jenže já nejsem až tak stěhovavý typ…

V nabídce českého trhu jsou dvě verze: 200t a 300h, přičemž druhá zmiňovaná je samozřejmě hybridní. Označení 200t symbolizuje nový motor, který nahradil sametový šestiválec z minulosti. Jedná se o dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem, který využívá vodou chlazenou hlavu válců s integrovaným výfukovým potrubím a proměnným časováním ventilů (VVT-iW na straně sání a VVT-i na straně výfuku). Celkový výkon dosahuje hodnoty 245 koní a točivý moment činí 350 Nm a je dispozici již od 4800 ot/min. V praxi se jedná o výkon téměř srovnatelný s BMW (330i), přičemž Lexus je výkonnější než Mercedes a Jaguar s podobnými motorizacemi.

Motor, o němž nevíte

Motor startuje velmi jemně a při jízdě po městě o něm skoro nevíte. Interiér je příkladně odhlučněn, někdy dokonce otevírám okénko, abych se necítil příliš odtažen od dění kolem. Oceníte to zejména při jízdě po dálnici, která je naprosto hladká a tichá. Lexus IS je vůz několika charakterů. Ve městě se chová distingovaně (v Eco režimu), na dálnici slibuje příkladnou směrovou stabilitu a velmi nízkou hlučnost, na okreskách vyniká dravostí. A to zejména v případě, že zvolíte režim Sport. Hlavní změna charakteru se projevuje v chování osmistupňové převodovky, kterou pro Lexus dodává Aisin. Ve sportovním módu pracuje velmi čitelně, při brždění před zatáčkou podřadí, v oblouku podrží vyšší otáčky a na výjezdu zařadí optimální stupeň pro prudké zrychlení. I když bych si dokázal představit i manuál, s automatem se mi jezdilo velmi příjemně. Čtyřválec skutečně ochotně letí do otáček, turboefekt téměř není znát. Točivý moment 252 Nm zajišťuje lineární nárůst síly, takže motor působí spíše jako atmosféricky plněný a tím trochu připomíná proslavené točivé japonské motory z 90. let (myšleno v dobrém, dnešní parametry jsou samozřejmě výrazně lepší). Spotřeba dosahuje v průměru asi 10 l / 100 km. V případě klidné jízdy se dostanete i o litr níž, pokud pojedete ostře, vystoupá až na 14 l / 100 km. Dlouhodobě ale počítejte s deseti litry, což vzhledem k hmotnosti 1590 kg a výkonu považuji za adekvátní.

Technologie pod kabátem
Lexus je vybaven řadou luxusních a bezpečnostních prvků. Kromě běžných systémů typu ABS a ESP s rozličnými funkcemi je to zejména adaptivní tempomat ACC, automatické ovládání dálkových světel, přednárazový bezpečnostní systém s mikrovlnným radarem či systém varování při opuštění jízdního pruhu. Z luxusních zmiňme zejména zábavní systém Mark Levinson s 15 reproduktory, 12kanálovým zesilovačem a zvukem 5.1 Surround.

IS vyniká opravdu dobrými jízdními vlastnostmi. I když vůz není vybaven pneumatickým odpružením a měl 18palcová kola s velmi nízkými pneu, většinu nerovností řešil velmi civilizovaně. Skutečně ho nerozhodily ani příčné nerovnosti a zůstával stabilní. Limit určovaly zimní pneumatiky Pirelli, ale byl tak daleko, že běžného uživatele zřejmě nikdy trápit nebude. I když je IS klasické auto s motorem vepředu a pohonem zadních kol, nechová se zákeřně a zbytečně neznervózňuje řidiče rozevlátou zádí – právě naopak, chová se dospěle a čitelně. V noci oceníte velmi účinné LED přední světlomety (již od výbavy Executive Navi), kdykoliv pak účinné, progresivní brzdy. Celkově se jedná o sladěné, velmi dobře ovladatelné a hbité auto, které vás bude těšit každým kilometrem.

Tolik chvály, kde je tedy zakopaný pes? Není – Lexus je dokonce i levný! Základní model koupíte již za 989 000 Kč s DPH a chudý příbuzný to rozhodně nebude. Má celý balíček bezpečnostních prvků, osm airbagů, centrální zamykání, mlhovky, samoopravný lak, multimediální systém, Bluetooth, USB, dvouzónovou klimatizaci, tempomat a 17palcová kola. Za milion korun velmi dobrá nabídka, zejména v porovnání s konkurencí. Testovaná verze F-Sport Navi Leather Top měla téměř všechno, co mít lze, a stála stále velmi příznivých 1 429 000 Kč i s daní. Jediné dva možné příplatky jsou metalíza (25 000 Kč) a skleněné střešní okno (30 000 Kč). Tím to končí, žádný háček.

Proč jich tedy jezdí tak málo? Lexus IS je prostě zbytečně opomíjený model. Kdo si ho jednou pořídí, už u něj pravděpodobně zůstane, ale kdo neměl tu čest, ohlíží se po Audi, BMW a Mercedesu. Prostě ze zvyku. I tímto je Lexus IS auto pro někoho, kdo nechce zapadnout v davu. Mně to tak vyhovuje…

Plusy:

Jízdní vlastnosti, luxusní interiér, výkon a charakter motoru, cena

Minusy:

Ovládání navigace, chybí možnost manuální převodovky

Verdikt:

Sportovní sedan střední třídy je dnes už tradiční automobilová třída. Lexus IS má své nesporné charizma, velmi dobrý motor, slušnou převodovku a nadprůměrné jízdní vlastnosti. Nemluvě o stylu, který přináší na silnici. V jeho prospěch mluví jistá výlučnost v rámci prémiového segmentu i velmi dobrá cena.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články