Český Blaník v Padesáti odstínech šedi ‚ostrouhal‘
FILMOVÝ HIT
Padesát odstínů šedi je hit, který do českých kin přilákal za jediný víkend přes čtvrt milionu diváků. Málokdo z nich si ale zřejmě uvědomil, že erotické dílo přišlo filmovým zpracováním o českou stopu. Kniha popisuje vzrušení, které hlavní hrdince Anastasii přinese plachtění v Blaníku L-23, tedy stroji české výroby. Filmaři ji ale místo toho posadili i s jejím partnerem Christinanem do novějšího kluzáku DG-1000 z Německa.
„My dva budeme v Blaníku L-23, který je, zdá se, lepší než L-13, i když by se o tom dalo polemizovat,“ odposlechne Anastasia předtím, než nasedne do větroně. Plachtí poprvé v životě a hned dostane do ruky řízení. „Srdce mám až v krku. To to mě podrž! Já letím s kluzákem! Já plachtím!“ rozplývá se, zatímco ji Christian chválí. Autorka E. L. James líčí leteckou scénu velmi podrobně.
Na stříbrném plátně Anastasia a Christian letí ve stroji DG-1000, který je výrobně mladší a pro filmaře nejspíš víc „sexy“.
Kluzák Let L-23 Super Blaník vyráběla do roku 2006 společnost Let Kunovice. Stroj šéfkonstruktéra Mariána Mečiara přitom absolvoval první let už v roce 1988. Celokovový stroj hornoplošné konstrukce je určený zejména pro pilotní výcvik. Ve filmovém zpracování Padesáti odstínů šedi ale příležitost nedostal.
Na stříbrném plátně Anastasia a Christian letí ve stroji DG-1000, který je výrobně mladší a pro filmaře nejspíš víc „sexy“. Kluzák vyrobila německá společnost DG Flugzeugbau, která sídlí nedaleko Karlsruhe. Konkrétní stroj podle amerických leteckých nadšenců pochází z jednoho leteckého klubu ze severozápadu USA, odkud byl dopraven na filmování v Kanadě.