Dopravní podnik si vyřizuje účty s novináři. Veřejnost počká

CESTUJÍCÍ STRANOU

Dopravní podnik si vyřizuje účty s novináři. Veřejnost počkáNOVÉ 1
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Možná také chodíte na webové stránky pražského dopravního podniku kvůli tomu, abyste zjistili aktuální situaci v městské hromadné dopravě. Správce webu ale zřejmě usoudil, že se v pražské dopravě nic zásadního neděje. Poslední týden se tak hlavní články na webu věnovaly výhradně reakcím na mediální výstupy. Podle experta na otevřenost veřejné správy Oldřicha Kužílka jde o častý problém, kdy veřejné instituce místo informování občanů věnují na svých webech větší pozornost vlastním komentativním zprávám.

„Reakce Dopravního podniku na články v deníku MF DNES ze dne 5. března 2015“. Titulek, který více než tři dny vyskakoval jako první na návštěvníky webu pražského dopravního podniku. Žádná informace o dopravním omezení, uzavírce, či novince v dopravě, ale reakce na mediální výstup. Ta navíc pouze vystřídala předchozí text, který byl na to samé téma: „DPP odmítá lživá tvrzení uveřejněná na serveru Echo24 v souvislosti s financováním metra V.A“. Celkem tak dopravní podnik upřednostňoval na své stránce vlastní reakce před informováním o dění v hromadné dopravě zhruba týden.

Tiskový mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl pro deník odmítl, že by šlo o nestandardní postup. Informace o dopravě podle něj zaujímají spolu s aktuálním článkem vždy místo na hlavní straně.

„V rubrice aktuality má DPP možnost uveřejnit sdělení, která považuje za důležitá pro cestující veřejnost. Například pokud se opakovaně ohrazuje proti některým nepravdivým tvrzením, která jsou v médiích uváděna, považuje DPP za své základní právo využít k reakci dostupné kanály, včetně hlavní stránky webu DPP,“ vysvětluje Štábl.

Fenomén, kterému se nikdo nevěnuje

Odpovědi na články z médií vystřídala po několika dnech až ve středu odpoledne informace o změnách v dopravě během pražského půlmaratonu.

Že by na stránkách dopravního podniku měl hlavní text patřit informování o dopravním dění, si myslí expert na transparentnost veřejné správy Oldřich Kužílek z Otevřené společnosti. Podle něj je zaměňování informativních a názorových textů na webech veřejných institucí fenoménem, kterému se v Česku nikdo nevěnuje, i když se o jeho existenci samozřejmě ví.

„Obecně jde o problém používání webů úřadů či dalších veřejných institucí. Ty často nedovedou odlišit názorovou či komentářovou součást své webové stránky od části informační,“ říká pro deník ECHO24.cz Kužílek s tím, že se pak jednoduše může stát, že instituce žijící z veřejných peněz dělá ze svého webu nástroj ke komunikaci komentativního obsahu: „To můžeme vidět například u některých radnic, které dávají velký prostor názorovým článkům starosty.“

Čtěte také: Metro: rekordní pokuta 2 miliardy hrozí za podvody při soutěži

Pražský dopravní podnik si ale stojí za svým. Místo informování o dopravě chce na hlavních pozicích právo polemizovat s mediálními výstupy. Mluvčí DPP jako příklad zmiňuje, že požádal server ECHO24.cz o zveřejnění odpovědi k článku z listopadu minulého roku, ale server nijak nereagoval. „Proto je podle nás důležité, aby cestující veřejnost měla možnost získat prostřednictvím našich komunikačních kanálů veškeré informace o dopravě, stejně tak jako reakci na nepravdivá a zavádějící tvrzení, která DPP právě v očích cestující veřejnosti poškozují,“ dodává Štábl, že se na současné praxi nic měnit nebude.

Více čtěte: Obří pokuta za metro se nesníží. Nepomohl ani lobbista

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články