„Oboje nejde.“ Hřib znovu vytáhl zdražení parkování v Praze, lidé se staví proti

DOPRAVA V PRAZE

„Oboje nejde.“ Hřib znovu vytáhl zdražení parkování v Praze, lidé se staví proti
Parkování v Praze. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Sdílet:

Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) přišel znovu s nápadem zdražit v metropoli parkování, a to prý ve snaze zlepšit dostupnost parkovacích míst v centru města. „Vybrali byste si raději levné parkování, nebo možnost zaparkovat u domu? Zajímá mě váš názor!“ napsal Hřib na sociálních sítích.

Rozvířil tím veřejnou debatu. „Oboje totiž nejde. Pokud je parkování příliš dotované, je také velmi žádané. To znamená, že pak máme ulice plné aut a nedá se najít volné místo,“ upozorňuje Hřib na problém, který se snaží řešit.

Hřib citoval amerického odborníka na parkování profesora Donalda Shoupa, který doporučuje, aby cena parkování zajišťovala vždy minimálně dvě volná místa v každém obytném bloku. To podle něj podporuje i analýza Deloitte z roku 2020, která uvádí, že průměrná obsazenost zón placeného stání by měla být maximálně 85 procent, zatímco v Praze dosahuje přes 90 procent. „Proto potřebujeme nastavit férovější cenu za parkování. Díky tomu by obyvatelé Prahy získali možnost zaparkovat kdykoliv blízko u domu. Ostatně právě za tuto službu si přece platí,“ zdůrazňuje Hřib.

Šéf pražského ANO Ondřej Prokop Hřiba zkritizoval za to, že s věcí ještě nic neudělal. „Zdeňku, když budete chtít, rád se s vámi podělím, jak na to. Není třeba dělat ankety na Xku, řešení existuje. Chce to sednout ke stolu a začít pracovat,“ uvedl Prokop a nabídl pomoc odborného panelu.

Lidé jsou proti

Pražané přitom se zdražováním příliš nesouhlasí, alespoň pokud se dá soudit podle nedávného hlasování na Praze 7. Podle výsledků hlasování, které se uskutečnilo současně s volbami do Evropského parlamentu, si 63,6 procenta zúčastněných občanů nepřeje navýšení ceny parkovného nad úroveň stanovenou magistrátem. Hlasování se zúčastnilo 8319 občanů s trvalým pobytem na Praze 7, tedy více než čtvrtina voličů. Starosta Prahy 7 Jan Čižinský upozornil, že jejich názor bude magistrátu předán s důrazem na nezvyšování parkovného.

Další krok v oblasti parkování přichází se zvýšením poplatků za odtah vozidel, které Praha od září zdvojnásobí. Nově budou řidiči platit 3800 korun místo dosavadních 1900 korun. Čižinský navrhl cenu zvýšit až na 5000 korun, aby pokryla náklady. Zvýší se i ceny za parkování odtažených automobilů, což má za cíl pokrýt náklady spojené s těmito službami.

Magistrát zároveň připravuje návrh úprav systému parkování, který zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky a zvláštní povolení pro zásobování. Diskuze o úpravách cen parkování však zůstává nevyřešená. Městské části mohly návrh připomínkovat do konce ledna, magistrát nyní jejich podněty zpracovává. Na zdražování ale dlouhodobě není politická shoda ani v koalici, ani v kombinaci s opozicí.

Zdražit jízdné?

Hlavní město také čelí debatám o zdražení jízdného v MHD, které navrhla koalice Spolu vedená primátorem Bohuslavem Svobodou. Tento návrh zahrnuje skokové zdražení ročního jízdného ze současných 3650 korun na 7300 korun. Proti tomu se ale staví Piráti, včetně radní pro životní prostředí Jany Komrskové. „S návrhem koaličních partnerů na skokové zdražení veřejné dopravy rozhodně nesouhlasím, s ohledem na Pražany, kteří jsou z různých důvodů v nelehké životní situaci. Vnímám rovněž názory odborníků na životní prostředí, že by skokové zdražení MHD mohlo způsobit takzvaný efekt přesednutí cestujících zpátky do aut,“ prohlásila Komrsková.

Radní Hřib se přiklání ke zdražení parkovného jako prostředku k udržení dostupnosti MHD a zlepšení životního prostředí. „Člověk si to možná běžně neuvědomí, ale 25 m² velká garsonka zabírá přesně tolik prostoru jako standardní parkovací stání pro dvě auta. Je důležité, jak nejlépe využívat omezený městský prostor,“ zdůraznil Hřib. V této souvislosti se odvolává na New York, kde snížili počet parkovacích míst ve prospěch bytové výstavby.

V metropoli se také nedávno demonstrovalo proti zdražení jízdného v MHD. Demonstranti, organizovaní pražskými Zelenými, nesli transparenty s hesly jako „Ne 2x zdražené Lítačce“ a „Zdražování MHD je na houby Hřibe“. Upozornili na negativní dopady skokového zdražení na obyvatele Prahy a vyzvali k zpoplatnění SUV místo veřejné dopravy. „Pro běžnou pražskou rodinu, už tak zatíženou inflací a vysokými nájmy, by bylo zdražení základních esenciálních služeb o sto procent zásadní problém. Nedělejme z cestování veřejnou dopravou nedosažitelný luxus,“ uvedl spolupředseda pražských Zelených Jan Janoušek.

Debata o budoucnosti dopravy v Praze tak pokračuje s různými názory a přístupy, přičemž zdražení parkovného a MHD zůstává klíčovým tématem. Podle radní Komrskové je pro udržení dostupné MHD nutné dál pokračovat ve výstavbě tramvajového okruhu a rozvoji e-mobility, což zahrnuje nákup nových elektrobusů, ustupování od naftových pohonů, budování nových trolejbusových tratí a testování vodíkového pohonu. Výstavba metra D je rovněž součástí tohoto plánu. „Z hlediska klimatického plánu je hromadná doprava a její rostoucí výkonnost zásadním předpokladem, jak snížit uhlíkovou stopu dopravy na území města. Zvýšení ceny parkování je legitimním nástrojem, jak motivovat k využívání environmentálně šetrnějších způsobů dopravy,“ míní Komrsková.

Opoziční zastupitel a poslanec ANO Patrik Nacher dříve varoval, že jedno zdražení vyvolá další. „Jak jsem opakovaně komentoval aktuální koaliční debatu stran zvýšení cen – zdražení MHD bude s sebou magnetizovat zdražení i dalších věcí v Praze (parkování apod.), a je to tu. To ale není cesta, bez definování cílů, vizí, hledání úspor nejen v pražském dopravním podniku. Každopádně jsem na jednání pražské koalice, která se nejen v tomto zásadně liší, zvědav,“ uvedl.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články