Kupka: Jediný mravní imperativ EU byl boj za klima. Komisaři se sžívají s tím, že to tak není
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
K naší koalici, která má za cíl uvolnit pravidla pro automobilky, se nyní kromě Itálie přidala také Francie a Německo. V rozhovoru pro Echo24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dále hovořil o tom, že celoevropské dotace na podporu poptávky po elektromobilech nepovažuje za smysluplné opatření současné složité situace. Ale také o tom, že eurokomisaři si musí zvyknout na novou realitu, ve které není jediným „mravním imperativem“ boj za ochranu klimatu.
Jaké konkrétní kroky podnikáte v souvislosti s pomocí automobilkám?
Spolu s ministry Petrem Hladíkem (životní prostředí, KDU-ČSL) a Lukášem Vlčkem (průmysl a obchod, STAN) jsme poslali čtyřem evropským komisařům dopis, ve kterém jsme znovu zopakovali, že považujeme současné nastavení za neudržitelné. A zároveň byl součástí dopisu jasný apel na to, aby došlo k rozvolněni těch sankcí na pět let. Ale děláme samozřejmě celou řadu dalších konkrétních kroků k tomu, abychom reálně té změny dosáhli.
PODCAST: Podnikatelé daně neřeší, chtějí vize. Vyhrát znovu volby je reálné, říká Decroix z ODS
Jakých? Máte asi na mysli spolupráci s Itálií, že?
Dáváme dohromady koalici, ve které samozřejmě není jen Itálie. Na posledním jednání se k nám přidaly jak Francie, tak Německo a čekáme i na další spojence. Zároveň samozřejmě čekáme, s čím přijde pan eurokomisař pro dopravu (Apostolos) Tzitzikostas, který je pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu. Ten má navázat na strategický dialog s automobilkami a zveřejněn by měl být někdy začátkem března. Pana premiéra Petra Fialu zároveň čeká jednání v rámci Rady, kde znovu naší iniciativu přinese na stůl, já jsem s ním v této věci v úzkém kontaktu. Jsme také v kontaktu i s podnikatelským sektorem, protože je pro nás důležité, aby to nastavení bylo v souladu s potřebami firem. A samozřejmě spolupracujeme i s našimi europoslanci, kteří jsou v této věci na půdě Evropského parlamentu velmi aktivní.
Co by tedy mělo být tím ideálním závěrem?
Jasně tvrdíme, že sankce jsou kontraproduktivní, automobilky teď nejvíce potřebují investovat do moderních technologií, do inovací a pokud budou muset čelit sankcím v tom současném nastavení, tak budou mít opravdu velký problém. V rámci strategického dialogu bylo pouze čínské Volvo jakýmsi disentním hlasem, jinak ostatní automobilky jednoznačně podporují rozložení do pěti let právě proto, aby měly prostor investovat.
Opozice vás kritizuje za to, že to byla právě vaše vláda, která se do velké míry zavádění pravidel pro automobilky účastnila. Co na tuto kritiku říkáte?
Musím opravdu zdůraznit, že to byla například vláda Petra Fialy, která iniciovala změnu normy Euro 7, kterou se nám nakonec podařilo prosadit. Opozice křičí, protože sama nebyla schopná v době svého vládnutí nic zvládnout. Právo veta v souvislosti s Green Dealem ve správný čas neuplatnili a od té doby jsou hlasování většinová. My se snažíme v jednotlivých oblastech sehnat koalice, je to složitější, ale právě třeba v případě úpravy té normy Euro 7 se jasně prokázalo, že jsme slyšet, že Česko má v Bruselu svůj hlas, který za doby předchozí vlády nemělo.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Babišova otočka s Green Dealem? Nehledejme viníka, situace se změnila, říká Havlíček
Evropská komise aktivně zvažuje zavedení celoevropských dotací na podporu poptávky po elektromobilech. Podle Teresy Riberaové, výkonné místopředsedkyně Evropské komise, jsou možnosti tohoto programu stále ve fázi příprav. Jaký je váš názor?
Mě vyjádření Evropské komise v tomto smyslu překvapilo a dal jsem jasně najevo, že je to za Českou republiku špatný směr. Jasně se ukazuje, že dotace k ničemu nevedou, naopak mohou přinést – a v minulosti přinesly – nestabilitu a výkyvy trhu a paradoxně držely ceny elektromobilů vyšší, než jaké by mohly být. Samozřejmě je důležité vytvářet infrastrukturu pro elektromobily a investovat peníze tímto způsobem, s tím samozřejmě problém není. Ale myslet si, že problém poptávky po elektroautech vyřeší nějaké nové dotace, to je prostě zcestné.
Například pan eurokomisař pro klima Wopke Hoekstra se opakovaně vyjádřil v tom smyslu, že se žádné uvolňování pravidel pro automobilky nechystá. Daří se vám ho – a další komisaře, kteří mají v této věci slovo – přesvědčit o tom, že pravidla pro automobilky jsou opravdu nastavená příliš přísně?
Je to samozřejmě střetová záležitost. Evropa dlouho žila v tom, že neexistuje jiný mravní imperativ než boj proti klimatickým změnám. Teď se ale jasně ukazuje, že bez konkurenceschopného nebo vůbec životaschopného průmyslu to nebude možné. Průmysl potřebuje prostor, aby mohl investovat do moderních a tím pádem i zelených technologií. Tyto souvislosti my se teď snažíme eurokomisařům vysvětlit a představitelé Evropské komise se s tím teprve sžívají. Je jasné, že to nebude snadný boj. Já jsem vždycky tvrdil, že zákaz spalovacích motorů nepotřebujeme. Ale naše intervence přinesla své výsledky – tedy tu revizi v roce 2026 a také zahrnutí syntetických paliv. Ukazuje se tedy, že ten tlak opravdu má smysl a my v něm musíme pokračovat.