Vzkříšení Usámy bin Ládina. Kde se bere nerealita
BIN LÁDINŮV DOPIS
Už jsme si zvykli, že na sociální síti TikTok se mimeticky šíří nejrůznější nesmysly. Teenageři třeba houfně jedí kapsle prášku na praní. Zvykli jsme si, ale ne pochopili, takže jsme znovu překvapováni. V polovině listopadu začalo několik influencerů šířit videa o tom, že se seznámili s dopisem Usámy bin Ládina Americe. A jde jim z toho hlava kolem. A nikdy už nebudou svět vidět tak jako dřív. A musíte nechat všeho, co děláte, a hned teď se s ním seznámit taky. Videa se nápadně podobala, „pacienty nula“ byly, pokud je známo, influencerky zabývající se do té doby hlavně tzv. wellbeingem.
Na dopisu z roku 2002 je zjevně hned na začátku zaujalo tvrzení, že Američané jsou vinni podporou útlaku Palestinců Židy. Pak zřejmě přeskakovaly všechny výzvy k zavedení šaríi, odsudky LGBT lidí, hazardních her, půjčování peněz na úrok a deklarace typu „Milujeme smrt víc než vy život“ , které s wellbeingem právě neladí. A zastavovaly se zas až u vět jako „Je smutné vám říct, že jste ta nejhorší civilizace, jaké lidstvo bylo kdy svědky“. Lidem, kteří skandují „From the River to the Sea“, aniž tuší, od jaké řeky k jakému moři, to v tu chvíli sepne.
Následovala obvyklá mediální panika i včetně oficiálního odsudku z Bílého domu. Bin Ládinův dopis byl odstraněn z webu Guardianu, kde ho influencerky našly. Zesílila kritika TikToku, který je, jak známo, čínský.
Nastoupila, jak už to umíme, i antipanika. Vedení TikToku i nezávislí experti upozornili, že skutečně velkou sledovanost zajistil videím až jeden novinář, který z nich udělal sestřih na Twitteru. Do té doby nebyla jejich sledovanost tak velká, dala by se přirovnat k videu na YouTube, jež má 65 tisíc zhlédnutí. To i průměrná videa o jízdě vlakem mívají desetinásobek. A vedle jiných trendů, jež tou dobou TikToku vládly, se bin Ládinův dopis krčil jako trpaslík. A tak dále.
Pro některé profesionály to ze všeho nejvíc vypovídalo o tom, jak žalostně odříznutá je starší generace (a novináři) od toho, jak funguje život na sociálních sítích.
Celý text si můžete přečíst již na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.