Hustý provoz, drahé díly. Kvůli elektromobilům jsou dražší pojistky

VÝVOJ POJIŠTĚNÍ

Hustý provoz, drahé díly. Kvůli elektromobilům jsou dražší pojistky
Dražší pojištění, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

V České republice se v posledních letech znatelně zvýšil zájem o havarijní pojištění pro elektromobily. Trend souvisí s rozvojem elektromobility, kdy – i když pomalu – stále více lidí volí elektrická vozidla. Zároveň rostoucí ceny vozidel, drahé náhradní díly a specifická rizika těchto automobilů přispívají k vyšší ceně pojištění a zvyšující se poptávce po komplexní pojistné ochraně.

Podle aktuálních údajů portálu Čistá doprava bylo v roce 2024 v České republice registrováno 10 933 nových osobních bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 64,7 procenta. Tento nárůst je historicky nejvyšší a pomáhá elektromobilům upevňovat své místo na českém automobilovém trhu, kde aktuálně tvoří 4,7procentní podíl na všech nově registrovaných vozech. Nejprodávanějším elektromobilem roku byla Tesla Model Y s 2 006 registracemi, což je vůbec první případ, kdy elektromobil v Česku překonal hranici dvou tisíc registrací během jediného roku. Následovala Tesla Model 3 (1 656) a Škoda Enyaq (1 641).

Růst počtu elektromobilů má přímý dopad na trh autopojištění. „V poslední době jsme skutečně zaznamenali nárůst poptávky po havarijním pojištění pro elektromobily. Tento trend je logickým důsledkem rostoucího počtu elektromobilů na českých silnicích a také vyššími náklady na opravy těchto vozidel, což u majitelů vozů zvyšuje potřebu kvalitního pojištění,“ uvádí mluvčí Lenka Růžková z pojišťovny Uniqa.

Specifika havarijního pojištění pro elektromobily

Elektromobily přinášejí na trh pojištění nové výzvy a specifické nároky. Ceny havarijního pojištění těchto vozidel jsou zpravidla vyšší než u automobilů se spalovacími motory. „Důvodem jsou dražší náhradní díly a tím i nákladné opravy havarovaného vozidla,“ vysvětluje Růžková. „Jako příklad můžeme uvést pojištění aktuálně nejprodávanějšího elektromobilu Tesla Model 3. Pojistné pro tohoto vůz s hodnotou 980 tisíc korun a spoluúčastí 10 procent vychází na přibližně 16 830 Kč ročně.“

Jan Marek z Generali České pojišťovny dodává, že cena havarijního pojištění je ovlivněna celou řadou faktorů. „Kromě hodnoty vozidla a jeho technických parametrů hrají roli také údaje o řidiči, jeho škodní průběh, frekvence využití vozidla či lokalita. Důležitým faktorem je rovněž rizikovost provozu, která může být u elektromobilů ve větších městech vyšší.“

Specifickým rizikem elektromobilů je například jejich rychlá akcelerace. „Většina elektromobilů má proti vozidlům se spalovacím motorem významně lepší akceleraci. To může zejména ve městech vést k nehodám ve vyšší rychlosti a s vyššími škodami,“ vysvětluje Marek. Na druhou stranu však elektromobily vykazují nižší průměrný nájezd kilometrů, což z pohledu pojišťoven znamená nižší riziko.

Náklady na opravy a asistenční služby

Jedním z hlavních důvodů vyšší ceny havarijního pojištění pro elektromobily jsou dražší náklady na opravy. „Ceny za náhradní díly a práci v servisech jsou u elektroaut významně vyšší,“ upozorňuje Jan Marek. Dalším faktorem je častější využívání asistenčních služeb. „Z praxe můžeme potvrdit, že elektromobily častěji využívají asistenční služby. Proti vozidlům se spalovacím motorem více než dvakrát tolik,“ dodává.

Generali Česká pojišťovna proto přizpůsobila svou nabídku specifickým potřebám elektromobilistů. „Pro elektromobily máme speciální asistenční služby, například odtah k nejbližší nabíjecí stanici nebo opravy domácích wallboxů,“ říká Marek. Pojišťovna rovněž zvýšila pojistné limity u určitých rizik, například při poškození kabelových svazků nebo elektromotorů.

Přirozený vývoj trhu

Podle Petra Milaty, mluvčího ČSOB Pojišťovny, nárůst počtu havarijních pojistek pro elektromobily odráží přirozený vývoj na trhu. „Elektromobily jsou nová auta a téměř každý majitel nového vozu si sjedná havarijní pojištění – bez ohledu na pohon. Prodejnost elektromobilů, byť pomalu, ale roste, což automaticky zvyšuje i počet pojištění na tato vozidla.“

Marie Petrovová z Allianz Pojišťovny přidává, že poptávka po havarijním pojištění pro elektromobily se loni zdvojnásobila. „Zájem o pojištění roste jak u právnických, tak fyzických osob. Elektromobily jsou obecně dražší než konvenční vozy, což se přirozeně promítá i do ceny havarijního pojištění,“ vysvětluje.

Havarijní pojištění si k povinnému ručení častěji sjednávají lidé s vyšším vzděláním. Zatímco v kategorii lidí se základním vzděláním má havarijní pojištění 22 procent dotázaných, u vysokoškolsky vzdělaných lidí jde o 55 procent. Havarijní pojištění si nejvíce sjednávají řidiči v Praze a Plzeňském kraji. Naopak nejméně je to v Královéhradeckém a Olomouckém kraji.

„Z našich dat vyplývá, že řidiči vnímají větší potřebu si vůz pojistit s jeho vyšší cenou. K vozu pod 200 000 Kč si havarijní pojištění pořizuje jen 25 procent řidičů, zatímco u vozů nad 400 000 Kč je to už 62 procent,“ upozornil ředitel oddělení dat skupiny Klik.cz Karel Šultes.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články